[ Annons ]

En utredning vill att det ska klarläggas vem som är ytterst ansvarig för att skyddsrummet blir iordningställt. Foto: Leif Ingvarsson.
Publicerat 30 januari, 2024

Det ska bli tydligare vem som ska göra skyddsrummet redo

En utredning väntas lägga större ansvar på fastighetsägaren att ställa iordning skyddsrum vid behov. Men hos många fastighetsbolag finns redan beredskap.

Richard Malm, besiktningsman på Briab, upplever att kunskapsluckorna fortfarande är stora hos fastighetsägare när det gäller skyldigheter kring skyddsrum. Och faktum är att det i lagen om skyddsrum inte framgår vem som, förutom att hålla skyddsrummet tillgängligt, ansvarar för skyddsrummets iordningställande.

I utredningen Ett stärkt skydd för civilbefolkningen vid höjd beredskap konstateras att offentliga myndigheter inte har tillräcklig kapacitet eller tillgängliga resurser för ge praktiskt hjälp åt ägaren, nyttjanderättshavaren eller de skyddssökande när skyddsrummen behöver iståndsättas eller användas.

[ Annons ]

– I dagsläget är det de skyddssökande som iordningställer skyddsrummet. Rent praktiskt underlättas iordningställandet om fastighetsägaren eller dennes representant tillsammans med andra tillgängliga personer hjälps åt. I till exempel ett flerbostadshus är det naturligt att de boende deltar i att ställa i ordning skyddsrummet, säger Richard Malm.

Men enligt utredarna går det inte att förlita sig på att de skyddssökande har kunskapen eller förmågan att iordningställa skyddsrummet. Utredningen vill därför att det ska klarläggas vem som är ytterst ansvarig för att skyddsrummet blir iordningställt.

– Tidigare när Räddningsverket/kommunerna hade hand om skyddsrummen, det vill säga innan MSB, så hade man utsedda personer som skulle hjälpa till med iordningställandet. Detta är något man kollar på att eventuellt återinföra, men inget beslut kring detta är taget än, säger Richard Malm.

Mycket talar för att ansvaret att iordningsställa kommer att falla på fastighetsägaren.

– Det kommer att ställa mycket stora krav på fastighetsbolagen. Stockholms allmännytta har i ett remissvar kring utredningen pekat på just detta och att det kommer att ta betydligt längre tid än de idag stipulerade 48 timmarna, säger Krister Berg, säkerhetsansvarig på Svenska Bostäder.

Men i väntan på utredning och en trolig lagändring är läget alltså något oklart. Fastighetstidningen har därför gjort en rundringning till en handfull fastighetsbolag och frågat hur de resonerar i frågan. Det visar sig att beredskapen är någorlunda god hos de flesta.

Rebecca Liljebladh-Thorell, Kommunikationschef, Vasakronan:

– I korthet så är det så att vi har god koll på våra skyddsrum. Vi har inventerat våra skyddsrum och har infört en årlig rondering av dem. Samtidigt är det mycket som är oklart gällande ansvarsfördelningen och vi välkomnar därför ett förtydligande från ansvarig myndighet kring detta. Fram till dess så utgår vi från att det vi som är ansvariga för iordningställandet för de skyddsrum som inte är uthyrda. I den mån de är uthyrda så är det enligt våra avtal hyresgästen som är ansvarig för iordningställandet och det ska då ske inom 48 timmar.

Martin Fors, Fastighetschef, Einar Mattson:

– Vi har inventerat skyddsrummen i vårt bestånd och anser oss beredda att iordningsställa dem när behov uppstår inom de tidsfrister som föreskrivs. Lärdomen efter pandemin är att de olika myndigheterna inte har rätt kapacitet eller förmåga för att kunna bedriva en effektiv tillsyn. I dagsläget har vi inte utsett en person med ett övergripande ansvar för iordningställande vid ett eventuellt skarpt läge. Löpande underhåll och tillsyn för att säkerställa funktion ligger dock på respektive fastighetsförvaltare. Men vi inväntar svar från lagstiftaren som bör ha en tydligare uppfattning om roller och ansvar. Det är av stor vikt precis som att lagstiftaren, via någon av sina myndigheter, tar ansvar för att kommunicera var skyddsrummen finns.

Robin Wilhelmsson, Kommunikationschef, Heimstaden:

– Det är ju ett myndighetskrav att fastighetsägaren ansvarar och underhåller sina skyddsrum. MSB gör tillsynskontroller och om dem skulle upptäcka brister så åtgärdar vi dem men vi har interna rutiner för rondering och kontroll av samtliga myndighetskrav i enlighet med de tidsintervall som är uppsatta. Men det är bra att ansvarsfrågan utreds, så det blir tydligt. Under tiden så tittar vi på hur vi internt skulle hantera ett iordningställande inom 48 timmar, praktiskt och administrativt. Det är en rutin som ännu inte är fullt ut verkställd, men som vi i förebyggande syfte absolut tittar på. 

Eva Wase, Kommunikationschef, Heba:

– På Heba är det vår ordinarie förvaltningsorganisation, det vill säga respektive förvaltare och fastighetstekniker, som har ansvaret att iordningsställa skyddsrum vid behov. Vi har kontroll på våra skyddsrum och har en beredskap för att snabbt kunna ställa i ordning dem.

Madeleine Wetterström, Kommunikationschef, Willhem:

– Status hos oss är att frågan är uppe på bordet för diskussion då den är högaktuell. Det pågår alltså ett arbete, men jag kan tyvärr inte säga något mer konkret i nuläget.

Krister Berg, Säkerhetsansvarig, Svenska Bostäder:

– Som fastighetsägare ansvarar vi för funktionaliteterna, materialet och underhållet. Men som lagstiftningen ser ut idag så ansvarar vi inte för själva iordningställandet, vårt ansvar är att se till att skyddsrummet är upplåst och att allt material finns för de skyddssökande att använda.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]