Foto: Shutterstock.
Publicerat 8 juni, 2022

”Det krävs att man har koll på livscykelkostnaden”

Fastighetsbolag köper ofta nya vitvaror i stället för att reparera de gamla. Det menar Jan Agri, som leder ett nytt Vinnova-projekt som ska undersöka om vitvaror som tjänst kan öka hållbarheten.

Som Fastighetstidningen skrivit om deltar fastighetsbolagen Förvaltaren, ByggVesta och Stockholms Kooperativa Bostadsförening, samt vitvaruföretaget Electrolux, i Vinnovas och forskningsprojektet Vitvarubaserade funktionstjänster för bostadsbolag. Målet är att ta reda på om det är ekonomiskt, miljömässigt och socialt hållbart att köpa vitvaror som funktion. 

Projektledare för Vitvarubaserade funktionstjänster för bostadsbolag är Jan Agri, grundare av hållbarbetsrådgivaren Tricircular. Han berättar att ett av de grundläggande syftena med projektet är att ta reda på i vilken utsträckning fastighetsbolag byter vitvaror i sina lägenheter.

[ Annons ]

– Vi vet inte det i dagsläget, eftersom de fastighetsbolag vi frågar inte heller vet. Det är jätteviktigt att ha koll på data, som till exempel livslängd och hur mycket det kostar att hålla liv i dem, jämfört med att köpa nytt, säger Jan Agri.

Standard för vitvaror är fem års garanti. Därefter är det upp till fastighetsbolaget att beställa service från valfri operatör. Men eftersom hemelektroniken har blivit billigare och servicen dyrare, så tenderar många att skrota produkter som hade kunnat repareras.

– I en förstudie som genomfördes framkom att många fastighetsbolag, främst inom allmännyttan, upplevde att man slängde vitvaror som hade kunnat repareras. Det sker ofta slentrianmässigt, när servicefirman säger att den gamla blir för dyrt att laga och det är så billigt att köpa nytt. Det krävs att man har koll på livscykelkostnaden, säger Jan Agri.

Han berättar att man under de resonemang som fördes med fastighetsbolag och Electrolux visserligen slog fast att det är affärsmässigt logiskt att köpa nytt, men att det inte känns bra. – Vi kände att vi borde kunna hitta en annan affärsmodell, säger Jan Agri.

Samtalen ledde fram till tanken om funktionsförsäljning, eller product as a service, som är utgångspunkten för forskningsprojektet. Men den förutsätter samtidigt att tillverkare av vitvaror har kunskap att ställa om verksamheten till att inte bara sälja, utan att äga apparaterna och i stället ta betalt för underhåll, service och tillgång – att skapa lönsamhet genom att tillhandahålla en fräsch produkt och löpande få lite betalt under en lång period. 

– Electrolux hyr ut robotdammsugare och tar betalt utifrån hur de används och hur stor lägenhet du har. Det kräver en mognad i att man är beredd att göra affärer på andra sätt. Om du frågar en vd för en tillverkare: ”kommer det funka med en affärsmodell där du säljer mer och mer produkter, med kortare och kortare livslängd? Klart de fattar att det inte går. Alla företag funderar på det här just nu, säger Jan Agri.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]