Allt fler kommer att upptäcka fördelarna med att handla mat över nätet. "Potentialen är gigantisk", säger Tomas Kull, grundare och vd för Mathem.se som ökat sin omsättning med 130 miljoner på ett år.
I juli rapporterade Svensk Handel att endast tre procent av svenskarna hade handlat mat över nätet den senaste veckan. Samtidigt dyker allt fler aktörer upp som erbjuder färdiga matkassar levererade direkt hem till dörren. En av dem är Mathem, som det senaste året ökat sin omsättning med över 130 miljoner kronor. Grundaren och vd:n Tomas Kull tror att trenden med matshopping över nätet bara har börjat.
–?Det är lätt att associera näthandel med kläder och skor, men man ska inte glömma att omsättningen för livsmedel är tre gånger högre, potentialen är gigantisk. På några års sikt tror jag att marknaden omsätter 10 miljarder kronor.
Den vanligaste kundgruppen hos Mathem är barnfamiljer, men även pensionärer, unga singlar eller par som bor ihop utan barn har hittat till webbutiken. Tomas Kull tror att det kommer att ske en naturlig övergång från att handla livsmedel i fysisk butik till att göra det över nätet.
–?Ungdomar lever vid sina datorer och telefoner idag. Jag har svårt att se att de skulle börja storhandla i fysisk butik. En annan trend är att det blivit mer accepterat att köpa sig tid, inte minst för barnfamiljer, säger Tomas Kull.