[ Annons ]

För tre av fyra storstadsbor är det helt avgörande för ett köp om bostaden har balkong eller uteplats, visar en undersökning.
Publicerat 15 augusti, 2014

Det hänger på balkongen

För tre av fyra storstadsbor är det helt avgörande för ett köp om bostaden har balkong eller uteplats, visar en undersökning.

Det hänger på balkongen eller uteplatsen för majoriteten av bostadsköparna i landets storstäder, om de ska köpa den eventuella bostaden eller inte. Skanska har inför låtit göra en undersökning om vad bostadsköpare tycker är viktigt i en bostad.

[ Annons ]

Hela 97 procent av de tillfrågade anser att det är viktigt att bostaden har en balkong eller uteplats och tre av fyra anger att det är helt avgörande för ett eventuellt köp av bostad.

Många, 77 procent, använder balkongen till att koppla av. Något färre, 73 procent, umgås helst med vänner och familj på balkongen och över hälften, 66 procent, uppger att de helst solar. De flesta, 88 procent, använder balkongen eller uteplatsen flera gånger i veckan.

Äldre verkar använda balkongen mer. I åldersgruppen 65 år och äldre använder 67 procent sin balkong dagligen, vilket kan jämföras med personer under 35 år där motsvarande siffra är 24 procent.

Det här gör vi på balkongen:
1. Läsa bok/tidning – 77 procent
2. Umgås med vänner och familj – 73 procent
3. Sola – 66 procent
4. Äta middag – 65 procent
5. Äta frukost – 57 procent

Undersökningen genomfördes i juni 2014 via Skanskas Bopanel där 517 av  cirka 2 000 medlemmar svarade.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]