Diligentias Väla Centrum har årets nöjdaste hyresgäster för köpcentrum. Det visar den årliga NKI-undersökningen Fastighetsbarometern Butik som presenterades på onsdagen. Centrumchefen Niklas Blonér pekar ut den påkostade städservicen som den helt klart avgörande framgångsfaktorn.
Publicerat 21 oktober, 2015

"Det är våra städare som är rockstjärnorna hos oss"

Diligentias Väla Centrum har årets nöjdaste hyresgäster för köpcentrum. Det visar den årliga NKI-undersökningen Fastighetsbarometern Butik som presenterades på onsdagen. Centrumchefen Niklas Blonér pekar ut den påkostade städservicen som den helt klart avgörande framgångsfaktorn.

För åttonde året i rad är Väla Centrum i Helsingborg det köpcentrum som har nöjdast hyresgäster i Fastighetsbarometern Butik. Väla Centrum har ett Nöjd-Kund-Index (NKI) på 87, vilket är en ökning med en enhet sedan förra året. Niklas Blonér, centrumchef på Väla Centrum, förklarar framgången med dessa ord:

[ Annons ]

– Vi jobbar efter ett koncept som vi kallar ”hotellklass fyra”, vilket innebär att man kan förvänta sig ett centrum som alltid är rent, fräscht och tryggt för såväl besökare som medarbetare. Det är viktigt att våra hyresgäster vet vad de kan förvänta sig av oss, och vad vi förväntar oss av dem. Våra hyresavtal är extremt tydliga och utförliga med en rad konkreta nyckeltal för kvalitet, säger Niklas Blonér och fortsätter;

– När jag tänker på vår viktigaste medarbetare tänker jag på Maria som kommer från Samhall och städar hos oss. Det är våra städare som är rockstjärnorna hos oss.

Det är just ett välskött intryck som deltagarna i årets NKI-undersökning prioriterat högst bland vad som är viktigast för nöjdheten som butikshyresgäster. Det sammanvägda Nöjd-Kund-Indexet för Fastighetsbarometern Butik utvecklas positivt, med en ökning av kundnöjdheten med två enheter till 74. Denna ökning innebär att barometern når det hittills uppmätta betyget, och slår de tidigare toppnivåerna från 2012 och 2014.

– De områden som har störst påverkan på butikshyresgästernas nöjdhet är köpcentrumets image, marknadsföring och butiksutbud samt centrumledningens affärsmässighet, tillgänglighet och information. När fastighetsägaren arbetar med dessa områden aktivt, kommer hyresgästernas nöjdhet, lojalitet och rekommendationsbenägenhet att öka, säger Viktor Carlsten, projektansvarig för Fastighetsbarometern på CFI Group.

– Vi vet att nöjda kunder är otroligt viktigt för branschen, för branschens rykte och för branschens lönsamhet. Därför är Nöjd-Kund-Index ett utmärkt verktyg för att kartlägga hyresgästernas nöjdhet och för att anpassa förvaltningen utifrån kundernas behov och önskemål, säger Reinhold Lennebo, vd Fastighetsägarna Sverige.

Förutom Fastighetsbarometern Butik presenterades även fastighetsbolaget med högst kundnöjdhet inom kontorssegmentet i undersökningen Fastighetsbarometern Kontor. I den kategorin placerade sig Hufvudstaden på första plats med ett nöjd-kund-index på 83, tätt följda av Norrporten och Humlegården som båda landade på ett NKI på 82 och därmed tilldelades en delad andraplats.

Stolta representanter från Hufvudstaden tog emot diplomet för årets högsta NKI i Fastighetsbarometern Kontor 2015.

– Topplaceringen är särskilt glädjande då vi i år fyller 100 år och har i stort sett samma affärsidé nu som 1915 – och den grundar sig på att sätta våra hyresgäster i centrum. Kvalitet och långsiktiga kundrelationer är några av våra viktigaste grundstenar, säger Ivo Stopner, VD Hufvudstaden.

 

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]