”Det är ett stort problem att Stockholm föråldras”

Musiken och de kreativa näringarna måste ges en chans att blomstra om Stockholm ska bli en storstad på riktigt. Det var paneldeltagarna mer en överens om under ett seminarium arrangerat av AMF Fastigheter i Almedalen.

Annons:

Annons:

Annons:


I en lummig trädgård i Visby diskuterades hur Stockholm ska kunna bli en mer attraktiv stad för kulturella och kreativa näringar. Liksom de prunkande rosorna som började fälla sina kronblad tyckte sig Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare, se tecken på att Stockholm är på väg att stangera.

– Det är första gången på 40 år som staden föråldras och det är ett stort problem, menade Andreas Hatzigeorgiou.

Han nämnde bostadsbrist och svårigheter att hitta lokaler för de kreativa näringarna som orsaker. Men också vad som diskuterats hett de senaste veckorna – att konsertlokaler och klubbar hotas av stängning.

Han tog en yngre upplaga av sig själv som exempel.

– När jag skulle flytta från Sverige till USA valde jag inte mellan platser med bäst väder. Jag valde Seattle för att jag lyssnat på band som Nirvana och Soundgarden.

Mats Hederos, vd AMF Fastigheter, varnade för att underskatta kreativa näringar och kultur när man pratar stadsutveckling. Han gjorde jämförelsen med en annan amerikansk stad – Austin, som bestämt sig för att bli ”the live music capital of the world”.

– Stockholms kreativa näringar omsätter och sysselsätter ungefär lika mycket – men det märks inte, sa Mats Hederos.

Han fortsatte:

– Det är en missuppfattning att det inte skulle vara lönsamt att jobba med kreativa näringar. Det mest lönsamma vi gör är när vi blandar in kultur och kreativitet. Då skapar man attraktivitet och andra är beredda att betala en högre hyra.

Per Sundin, vd Universal Music, var även han bekymrad över utvecklingen. Han såg ett stort problem att det är så lätt att få gehör för klagomål på hög volym.

– Det blir snarare anarki än demokrati när vem som helst kan överklaga.

Men han menade att det också mod till stora politiska beslut, inte bara på stadsnivå.

– När nu 5G ska rullas ut kommer det att ge en helt ny dimension. Det kommer att vara en förutsättning för mycket av det kreativa som händer. Därför är det viktigt att politikerna ser till att alla får tillgång till 5G, sa Per Sundin.

Tua Asplund, som är vd för A House – som ska fungera just som ett kluster för kreativa näringar – varnade för att Stockholm är på väg att bli för dyrt.

– Jag tror att det är viktigt att ta ett gemensamt grepp och jobba med fastighetsekonomi. Visst är det trevligt att det blir mer och mer upprustat, men risken är att det blir för dyrt för de kreativa näringarna. Då blir Stockholm dött och tråkigt.

Mats Hederos höll med och menade att det som fastighetsbolag är viktigt att söka samarbetspartners.

– Det är lätt att vi tänket som de ingenjörer vi ofta är. Vi kan skapa hus och platser, men om vi vill skapa verkliga mötesplatser måste vi börja prata med våra potentiella hyresgäster.

Annons: