E-handeln växer, men den fysiska handeln är ändå fortsatt stabil. Den som inte redan idag funderar över konsumenternas beteenden i morgon riskerar att slås ut. Det menar Bernt-Olof Gustavsson på Coop Fastigheter.
Publicerat 23 oktober, 2014

”Det är alltför många som sitter nöjda”

E-handeln växer, men den fysiska handeln är ändå fortsatt stabil. Den som inte redan idag funderar över konsumenternas beteenden i morgon riskerar att slås ut. Det menar Bernt-Olof Gustavsson på Coop Fastigheter.

I er rapport Utblick 2014 – Liquid Space är budskapet att ­fastighetsägare inte ska rädas den digitala revolutionen inom handeln. Är det inte lite naivt?

[ Annons ]

– Det är ingen brist på rapporter som alla visar kurvor på hur den digitala handeln sakta men säkert konkurrerar ut den fysiska handeln. Och så sitter det räknesnurror och räknar ut hur många butiker som kommer att slås ut. Själv är jag av uppfattningen att all handelsökning är bra och att den även gynnar fastighetsägarna. För oss är det bättre om pengarna går till handeln än till annan konsumtion, som resor.  Det är bra att handeln utvecklas – oavsett var det sker.

Men vad är det som säger att det blir fastighetsägarna som får del av den expansionen?
– Om inget innovativt sker även i den fysiska handeln kommer säkert inte pengarna att gå dit, det är därför som fastighetsägare måste skaffa mer kompetens, våga mer och framför allt vara mer snabbfotade. Det sistnämnda är inget denna bransch är känd för.  Tyvärr sitter alltför många nöjda vilket inte driver på utvecklingen.

Är det inte bäst att se vart vindarna vänder innan beslut fattas?
– Det är inte den första musen som får osten. Det ordspråket kan definitivt vara relevant även här. Därför måste förändringar ske i samverkan med hyresgästerna. Ut och prata mer med butiksägarna. Idag är det tyvärr för mycket krig mellan fastighetsägare och hyresgäster. Både fastighetsägare och hyresgäster tjänar ju på sikt att samverka.

Kommer ändå inte ökad e-handel innebära krympande ytor förr eller senare?
– Jo, i vissa områden är det säkert så, inte minst på mindre orter. Men jag tror att alltför många räknat ut den fysiska butiken. Det finns undersökningar som visar på en trend att internetshoppare vill tillbaka till den riktiga butiken. Upplevelsen och mötet med folk är det vi vill ha när vi köper vissa varor.

Du har talat om B-lägen som kan bli A-lägen. Var finns de?
– Det finns mängder av platser med stora flöden av människor som ännu inte betraktas som handelsplatser, till exempel tunnelbanestationer. Det är ofta tråkiga miljöer som inte lockar handel men de ligger perfekt för dagligvaror och kan även bli hämtställen för internetköp, så kallade lockers*. Vi öppnar för övrigt en butik i Hötorgets t-bana nu.

Vilka områden är i riskfaktorn?
– Tråkiga köpområden som inte ger något upplevelsebehov. Ta Kungens kurva – rätt mycket som finns där kan man köpa på nätet. Varför ska jag egentligen sätta mig i en bil och åka dit för att köpa fem vita skjortor på Dressman? Planerade köp görs bäst på nätet. Den fysiska butiken ska ge en upp­levelse eller finnas just när du behöver en vara.

Kommer mer av dagligvaru­handeln att ske på nätet?
– Inte i lika hög grad som i England och Frankrike där folk bor tätare. Själv tror jag mycket på en kombination där kunden beställt basvaror på nätet och vid hämtningen på plats kan komplettera med delikatesser och vissa färskvaror. Då sparar man tid på att springa runt på ”lagret”.  Vi har skissat på sådana lösningar, men det går som sagt inte snabbt att förverkliga. •

*?Lockers är utlämningsskåp för ­internetköp som kan stå inne på en dagligvaruhandel. Näthandelsjätten Amazon och kedjan Walmart har ett sådant samarbete i USA.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Opinion ]
[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]