Den fysiska handeln växer bara inom daglivaror

Nej, den fysiska handeln är inte döende, under 2018 ökade tillväxten med 1,8 procent , men det är bara i dagligvaruhandeln som det sker en ökning visar färska siffror från HUI.

Annons:

Annons:

Annons:


HUI, Handelns utredningsinstitut, följer år för år utvecklingen för såväl den fysiska som e-handeln. En tydlig trend såväl 2017 som 2018 är att sällanköpshandeln i fysisk butik  har det fortsatt tufft – tillväxten var i princip noll och det trots goda konjunkturer och en generell ökning av omsättningen med 2,7 procent över lag. För daglivs i butik var det upp 3,2 procent i försäljning.

Skälet är förstås en ökning av e-handeln som år efter år knaprar in på sällanköpsbutikernas områden, det gäller inte minst kläder/skor som just nu är varugruppen med den tuffaste konkurrensen från e-handel. HUI har studerat hur e-handeln påverkat andra branscher, som böcker och hemelektronik, och kommit fram till att det händer något när e-handeln får en marknadsandel runt 15 procent, då uppstår en sort tipping point som leder till att ”raset” accelererar. Skälet är oftast en kombination av att fler aktörer dyker upp på nätet och att kännedomen ökar hos kunderna.

De branscher som HUI bedömer snart kan nå denna tipping point är sport, fritid, apotek och om några år även möbler och heminredning. Dagligvaror sitter antagligen säkert i lång tid framåt, närheten till butiker och svårigheten att leverera mat med kylning till bostäder bromsar den processen.

Den största ökningen av handel sker just nu på handelsplatser där framför allt olika lågpriskedjor som Rusta, Dollarstore och Lager 157  driver utvecklingen uppåt. Lågprisbutiker ökar även i mindre regioner tack vare lokala etableringar. Södertälje är orten med största handelstillväxten, upp 7 procent under 2018, och det beror till stor del på att Morabergs Köpcentrum växer sig allt starkare.

 

 

 

 

 

 

Annons: