NCSC (Nordic Council of Shopping Centers) anordnar varje år en nordisk tävling för köpcenter. De nominerade centrumen är alla redan vinnare då de har vunnit sina respektive nationella tävlingar för 2013. De nominerade i år var Metropol i Danmark, Veturi i Finland, Erikslund, i Sverige och Gulskogen i Norge. Årets vinnare, och bästa nordiska köpcentrum, […]
NCSC (Nordic Council of Shopping Centers) anordnar varje år en nordisk tävling för köpcenter. De nominerade centrumen är alla redan vinnare då de har vunnit sina respektive nationella tävlingar för 2013. De nominerade i år var Metropol i Danmark, Veturi i Finland, Erikslund, i Sverige och Gulskogen i Norge. Årets vinnare, och bästa nordiska köpcentrum, i år är Gulskogen i Drammen, Norge.
– Jag har haft nöjet att vara ordförande i årets jury för NCSC Nordic Award. Att tävla i årets bästa köpcentrum är lite som att tävla i Eurovision Song Contest. Det är många aspekter som ska vägas in och det är många synpunkter på vad som är bra och vad som är dåligt. Och till sist väljs en vinnare som aldrig alla kan tycka är den rätta – vann rätt låt? Men vi i juryn är alla övertygade om att vi har valt rätt köpcentrum i årets tävling, säger Lars Wester, ordförande i den Nordiska juryn.
Så här motiverade juryn valet: ”Projektet visar hur man på ett framgångsrikt sätt kan vitalisera ett äldre och slitet köpcentrum och samtidigt förändra och förtydliga sin plats på marknaden. Bristerna ligger i kundstråkens miljö och i avsaknaden av andra samhällsfunktioner. Under ett antal år har köpcentrumet förvandlats från ett sömnigt centrum till ett modernt köpcentrum med stor livskraft i form av bra butiksmix, tydlig marknadsföring, en starkt stigande omsättningsökning och med bra läge för kollektivtrafik.”
Juryns bedömning bygger på sex huvudpunkter med olika viktningar:
Tillgänglighet 15 %
Innehåll 20 %
Arkitektur 20 %
Ledning 15 %
Marknadsföring 15 %
Ekonomi 15 %