Nu är det klart vilka fyra mobilitetsföretag som får tillstånd att hyra ut delade elsparkcyklar och elcyklar i centrala Göteborg nästa år.
Reglerade eller helt bilfria stadskärnor blir allt vanligare i ett europeiskt perspektiv. För att det ska fungera menar många att mikromobilitet är en nyckel – alltså små lättillgängliga fordon som ska skapa smidiga trafikflöden utan att ta upp dyrbar parkeringsplats.
– Cykel är det färdmedel som behöver öka mest för att vi ska nå våra klimat- och miljömål och det är hög efterfrågan på tillstånd att få hyra ut elsparkcyklar och elcyklar till göteborgarna, säger Shahriar Gorjifar, projektledare på stadsmiljöförvaltningen i Göteborg.
Utifrån de fem ansökningar Göteborg stad fick in är det nu fyra som får tillstånd att placera delade elsparkcyklar och elcyklar från 1 april till 31 mars nästa år: Bolt, Ryde, Ridemovi och Voi.
Förra året fick ett annat företag tillstånd för elcyklar men tvingades snart på grund av tekniska problem avbryta den satsningen. Men nu ska alltså elcyklarna få en ny chans.
– Att fler företag väljer att satsa även på elcyklar här i Göteborg är ett välkommet inslag. Det ska bli intressant att se hur detta tas emot av göteborgarna, säger Shahriar Gorjifar.
Det ska också bli hårdare krav på företagen. Innanför vallgraven och på Drottningtorget är det förbjudet att parkera elsparkcyklar och elcyklar på trottoarer och gångbanor. Istället hänvisas till särskilda skyltade uppställningsplatser eller cykelställ.
Göteborgs Stad fortsätter att begränsa antalet elspark- och elcyklar till maximalt 5 000 i centrala Göteborg och 2 000 utanför centrala Göteborg.
– Men det faktiska antalet understiger alltid maxantalet 5 000 plus 2 000 eftersom företagen av olika skäl inte utnyttjar hela sitt maxantal, säger Shahriar Gorjifar på stadsmiljöförvaltningen.