De ska få alla att jobba åt samma håll

NY SERIE! Lite mer än ett år har gått sedan Erikslund Shopping Center i Västerås öppnade. Sveriges största om man räknar med Ikeas ytor. Vi kommer att följa Cecilia, Jessica, Therese och Dan under ett år på jobbet. Här är första avsnittet i serien.

Annons:

Annons:


Vinden viner utanför portarna och det ligger ett ordentligt snötäcke på parkeringen. Trafiken smyger sig fram på hala vägar och det är fortfarande vinter i Västerås. Men inne på köpcentret Erikslund är det redan vår – eller i alla fall i huvudet på centrumledningen.

– Nu är vi i april. När man arbetar med så här många olika butiker och varumärken måste man ligga månader i förväg i planeringen, säger Therese Karlsson, marknadskoordinator på Erikslund Shopping Center och visar upp en av de pågående kampanjerna – en bil står mitt i köpcentret.

Tillsammans med Toyota och Västerås Tidning har shoppingcentret sedan september 2012 arrangerat en tävling där kunder kan vinna en hyrbil i ett år.
– Det har gått väldigt bra både att planera och genomföra. Den första veckan hade vi närmare 400 tävlande. Inte alla marknadsföringsinsatser går lika smidigt, säger Therese.

Vi vill att alla som arbetar här ska känna en genuin passion för handel och service.
Jessica Alenbring, centrumchef

Och det kan man förstå. På Erikslund Shopping Center samlas cirka 80 varumärken under samma tak.
– Det gäller att få alla åt samma håll för då har vi stor genomslagskraft. Att alla ser vikten av varandra och att vi marknadsför oss ihop. Men vi kan bara erbjuda möjligheterna. I slutänden är det upp till hyresgästerna om de vill, säger centrumchefen Jessica Alenbring.

Färgerna är ett signum. All inredning följer färgschemat som går i rött, grönt och gult.

Och det är inte alltid så lätt.
– Nja, våra hyresgäster har ju sin egen verksamhet att tänka på i första hand. Men med så många olika erfarenheter i huset följer också många möjligheter att ta vara på. Vårt ansvar är att se till att marknadsföringen fungerar för hela Erikslund Shopping Center och att den går i linje med vad vårt varumärke står för, säger Therese Karlsson.

För centrumledningen är det en balansgång mellan att ta till vara hyresgästernas åsikter och hela köpcentrets behov. Men för Jessica handlar det i slutänden om en sak.
– Det viktigaste för oss är att alla som arbetar här ska känna en genuin passion för handel och service.

Jessica Alenbring, Therese Karlsson och Cecilia Sjöstrand utgör, förutom drifttekniker och tekniska förvaltare, kärntruppen i centret. De jobbar tätt sammansvetsat och det kan vara skönt till exempel när hyresgästernas många idéer och synpunkter ska ses över. Från kollegorna på Ikanohuset i Linköping och Birsta City i Sundsvall som också ägs av Ikano Retail får de hjälp och erfarenhetsutbyte.
– Det är jättebra att ha den kontakten. Vi har också nära samarbete med huvudkontoret i Lund. Men de lägger sig inte i vårt vardagliga arbete så att säga, säger Jessica.

Cecilia Sjöstrand jobbar tätt med hyresgästerna och är varje dag ute och ser till att det ser snyggt ut i shoppingcentret.

Centrumledningen precis som Erikslund Shopping Center är rätt nya i köpcentersvängen.Shoppingcentret invigdes strax före jul 2011 och Jessica började på sin tjänst när portarna just slagit upp. Nu kan hon inte gå tio meter på den färgglada gågatan förrän någon stoppar henne för att säga hej. Erikslund Shopping Center må vara det största köpcentret i Sverige, men här hälsar kunder, hyresgäster och personal på varandra. Men varken Jessica eller de andra hinner vara i köpcentret så mycket som de skulle vilja. Den mesta tiden spenderas med telefonen klistrad vid örat eller i möten.

Cecilia Sjöstrand är den i centrumledningen, förutom driftteknikerna, som arbetar mest ute på golvet och i kontakt med hyresgästerna. Det är hennes ansvar att arrangera de gemensamma aktiviteterna och dekorationerna. Hon känner de flesta hyresgästerna och är inte rädd för att säga till om det är något som inte passar in.

– Vi lägger oss egentligen inte i hur de enskilda butikerna väljer att marknadsföra sig. Men är det någon som till exempel sätter upp handskrivna skyltar eller reklam utanpå skyltfönsterna säger vi till. Det passar inte in, det är viktigt att vi har en hög kommersiell standard, säger Cecilia bestämt.

Therese Karlsson vid hyrbilen som kunderna kan vinna.

Även om kollegorna jobbar en vanlig arbetsvecka kan det vara svårt att hålla sig ifrån köpcentret på helgerna. Speciellt Cecilia brukar ofta åka dit på fritiden.
– Jamen, har man arrangerat något så vill man se hur det blir i verkligheten. Dessutom tycker jag om att vara här, säger hon och får medhåll från sina kollegor.

I dagsläget finns 75 butiker och tre vakanser. Just nu håller Tele2 på att förbereda sin butik för inflyttning. I den lilla lokalen, på 80 kvadratmeter, råder full aktivitet. Tre städare putsar och två hantverkare arbetar för fullt under tystnad. De tittar knappt upp för att hälsa när Jessica och de andra i centrumledningen går förbi.
– Här har det gått snabbt. Kedjorna som har ett färdigt koncept och rutinerade projektledare sätter upp en butik på nolltid, säger Jessica. För andra butiker kan det ta längre tid.

Det går inte längre att bara erbjuda handel. Alla köpcentrum går mer mot en helhetsupplevelse.
Jessica Alenbring, centrumchef

Den nyaste hyresgästen klädföretaget Volt har inte hunnit flytta in än. De väntas öppna i mars och just nu ser deras lokaler mest ut som en byggarbetsplats. För Jessica är nya hyresgäster en av de mest spännande delarna i hennes arbete.
– Det är svårt och roligt att försöka få den optimala mixen i centret. Det krävs mycket planering. Man vill få in de riktigt spännande butikerna men samtidigt så vet vi att det är basutbudets mix som avgör i längden.

I dagarna har Jessica haft ett uppstartsmöte för ombyggnad av en av köpcentrets lokaler. I Erikslunds Shopping Center är lokalerna mellan 80 och 2?000 kvadratmeter. Köpcentret består av många stora lokaler och nu har centrumledningen märkt att fler mindre lokaler efterfrågas.
– Därför ska vi nu bygga om. Av en 1?400 kvadratmeter stor lokal ska det bli tre mindre, även om de fortfarande är rätt stora, säger Jessica och skrattar till lite.

Mycket av centrumledningens arbete handlar om marknadsföring och kontakt med hyresgästerna men det är också ett enormt arbete med att driva en byggnad på 50 000 kvadratmeter.

När Dan Jönsson kommer till jobbet på morgonen ligger Erikslund Shopping Center öde. Han brukar vara först på plats och påbörjar aktiviteten som sedan pågår till efter nio varje kväll. Det första han gör är att se över styr-datorn och att ventilations-, värme- och fläktsystem fungerar. Därefter planerar han arbetet för Västerås stads dagligverksamhet. Drygt fyra personer med funktionsnedsättningar arbetar på Erikslund Shopping Center och hjälper till med allt från städning till distribution av kundtidningen.

– För en drifttekniker är det massor att hålla koll på. Hyresgästerna sköter sig faktiskt mycket själva förutom en och annan läckande kran eller toalettstopp – det är lätt fixat. Det svåraste för mig är att sätta mig in i byggnadens alla system. Även om det finns dokumentation och projektledare att kontakta, säger Dan.

Ungefär 120 000 personer besöker Erikslund Shopping Center varje vecka och totalt sett under  året kommer nästan sex miljoner besökare.
– Vi har inte sett någon som helst nedgång hittills i handeln jämfört med förra året. Så det går bra för oss, säger Jessica.

Den primära målgruppen är barnfamiljer och det märks. Runt om i lokalerna finns små lekstationer i glada färger och familjerummet där mammor kan sitta och amma är välbesökt. Centret är inte bara skapat för shopping utan för att vara en heldagsaktivitet med upplevelser och umgänge för hela familjen.

– Det går inte längre att bara erbjuda handel. Alla köpcentrum går mer mot en helhetsupplevelse. Det finns mycket konkurrens, där e-handeln är en av flera. Idag vill folk inte bara köpa en produkt man vill uppleva något mer, säger Jessica.

Det finns flera små lekplatser där barnen kan bli av med spring i benen.

Målet med Erikslund Shopping Center är att kunderna ska vilja vara där hela dagen. E-handelns påverkan på köpcentrumens utveckling är något Jessica tror kommer få större effekt de närmaste åren och påverka hur man utvecklar Erikslund Shopping Center.
– Man brukar räkna med att det tar tre år att sjösätta ett shoppingcentrum. Nu har det gått ett år och det har gått väldigt bra. Nu får vi arbeta hårt för att säkra framtidens utveckling.

Nästa avsnitt: Nu är våren här i hela Västerås och Eriks-lund Shopping Center lockar kunder med modeweekend. Hur går det när flera evenemang är inbokade och hela köpcentret deltar? Nu är också den nya tekniska förvaltaren Bengt Gårdkvist på plats. 

_________________________________________________

Centrumledningen:

Therese Karlsson/Marknadskoordinator

Bor: Eskilstuna
Ålder: 30 år
Intressen: Träna, vänner, familj och god mat och dryck.
Bästa med Erikslund: Foodcourten är jättemysig. Oftast är det matsalskänsla på sådana ställen men inte här.

Jessica Alenbring/Centrumchef

Bor: Västerås
Ålder: 40 år
Intressen: Mycket idrott, vänner, hem och trädgård.
Det bästa med Erikslund: Lekytan på plan 0. Den är som en smällkaramell och full av liv och rörelse.

 

Cecilia Sjöstrand/Marknadsassistent

Bor: Västerås
Ålder: 27 år
Intressen: Heminredning. Jag älskar det kreativa och fixar, pysslar gärna. Annars tränar jag regelbundet allt från gym till pass, umgås med min familj och mina vänner.
Det bästa med Erikslund: Presentkortet som fungerar i alla butiker – det är den perfekta presenten.

Dan Jönsson/Drifttekniker 

Bor: Västerås.
Ålder: 49.
Intressen: Bandytränare, badminton och gärna skogs-aktiviteter med vår hund.
Bästa med Erikslund: Jag gillar ”gågatan” i mitten – speciellt när den var fylld av julgranar.

_________________________________________________

 Fakta/Svenska köpcentrum

I Sverige finns 320 köpcenter. 2015 kommer Mall of Scandinavia i Stockholm stå klart och är då Sveriges största köpcentrum med 100?000 kvadratmeter. På andra plats kommer Erikslund Shopping Center och därefter Täby Centrum med sina 78?000 kvadratmeter. Sveriges mest besökta galleria är Nordstan i Göteborg som har 37 miljoner besökare varje år.

_________________________________________________

Fakta/Erikslund Shopping Center

Öppnade: 2011
Butiker: 75 stycken
Yta IKEA: 40 000 kvm
Yta handelsplats:
40 000 kvm
P-platser: 3 000
Besökare/år: 5 900 000
Ankarhyresgäster: City Gross, Intersport, H&M
Ägare: Ikano Retail