[ Annons ]

Utöver den största omsättningen bland Stockholms köpcentrum har 2014 års vinnare också haft den största tillväxten – hela 17,1 procent. På onsdagen presenterades Handels utredningsinstitut årets topplistor över omsättning och tillväxt hos köpcentrum i Stockholm.
Publicerat 4 mars, 2015

De omsätter mest av Stockholms köpcentrum

Utöver den största omsättningen bland Stockholms köpcentrum har 2014 års vinnare också haft den största tillväxten – hela 17,1 procent. På onsdagen presenterades Handels utredningsinstitut årets topplistor över omsättning och tillväxt hos köpcentrum i Stockholm.

Det är återigen Täby centrum som placerar sig högst i topp när Stockholms köpcentrum rankas utifrån den största omsättningen av Handelns utredningsinstitut, HUI. Förra året omsatte det Unibail-Rodamco-ägda köpcentret 3,4 miljarder kronor.

[ Annons ]

Idag är Täby centrum och Sickla köpkvarter de enda köpcentrumen i Stockholm som klivit över tröskeln till omsättningar på över tre miljarder. Samtidigt är det första gången som samtliga köpcentrum på topp-tio-listan omsätter mer än 1 miljard kronor.

Störst omsättning i miljarder kronor för köpcentrum i Stockholm:

  1. Täby centrum: 3,4
  2. Sickla Köpkvarter: 3,1
  3. Farsta centrum: 2,3
  4. Kista galleria: 2,2
  5. SKHLM: 1,9
  6. Gallerian: 1,8
  7. Liljeholmstorget: 1,6
  8. Nacka forum: 1,5
  9. Vällingby city: 1,5
  10. Bromma blocks: 1,4

Siffrorna avser detaljhandeln i köpcentrumen. Omsättning från caféer och restauranger är inte inräknade.

Störst antal uthyrningsbara kvadratmeter har Sickla Köpkvarter med sina 75 100 kvm. Tvåa är Täby centrum med 62 100 kvm och tredje störst är SKHLM i Skärholmen med 53 900 kvm.

Störst tillväxt under fjolåret gjorde Täby centrum som ökade sin omsättning med 17,1 procent. Därefter Skrapan som växte med 9,5 procent och sedan Fältöversten som ökade omsättningen med 8,4 procent. Fältöversten är också det köpcentrum som hade störst omsättning per kvadratmeter, 65 700 kronor per kvadratmeter under 2014. På andra och tredje plats placerade sig Gallerian och Liljeholmstorget med 64 900 kr respektive 62 000 kronor per kvadratmeter.

Handelns utredningsinstitut presenterade också ett antal parametrar som utmärker ett typiskt svenskt köpcentrum idag, samt ett antal gemensamma framgångsfaktorer för de köpcentrum som går bäst.

Ett typiskt svenskt köpcentrum:

  • Är en citygalleria i en tätort.
  • Har ordet galleria i namnet.
  • Öppnade 1983 och har byggts om eller byggts till två gånger sedan dess.
  • Har två våningar.
  • Omsätter cirka 600 miljoner kronor.
  • Har en ythyrningsbar yta om cirka 18 000 kvadratmeter.
  • Har fem miljoner besökare per år.
  • Har 40 hyresgäster.
  • De vanligaste ankarhyresgästerna är ICA kvantum, Systembolaget och KappAhl.

Gemensamma framgångsfaktorer för köpcentrum:

  • Goda trafikmässiga lägen
  • God tillgänglighet
  • Parkering
  • Hög köpkraft
  • Stor marknadsandel
  • Brett utbud
  • Starka ankare bland hyresgästerna
  • Caféer och restauranger
  • Bra kommersiell service

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]