[ Annons ]

Detaljhandeln blir allt bättre på att bemöta sina kunder och aktivt söka kontakt med besökare i butiken. Men få tar chansen att samtidig hjälpa kunden att ta köpbeslut och erbjuda merförsäljning, enligt Daymakerindex Butik 2015 som tar pulsen på svensk detaljhandel.
Publicerat 29 januari, 2015

De lyckas bäst med kundbemötande

Detaljhandeln blir allt bättre på att bemöta sina kunder och aktivt söka kontakt med besökare i butiken. Men få tar chansen att samtidig hjälpa kunden att ta köpbeslut och erbjuda merförsäljning, enligt Daymakerindex Butik 2015 som tar pulsen på svensk detaljhandel.

De branscher som generellt är mest på tårna när det gäller kundbemötande är sport, bokhandel och optik. De kedjor som i sin tur presterat bäst när det gäller att interagera med sina kunder är Svenska Hem, G-Star, 3 och Naturkompaniet.

[ Annons ]

Den gemensamma nämnaren är att samtliga lyckas få ihop hela kundvarvet genom att ta aktiv kontakt med kunden, ställa frågor för att kunna erbjuda konkreta produktförslag och hjälpa kunden till köpbeslut. Den aktive säljarens förslag, råd och rekommendationer uppfattas av kunden som intresse och engagemang – något som i sin tur har stor påverkan på kundnöjdheten. Det visar Daymakerindex Butik 2015 som omfattar 570 observationer utförda hos 114 olika kedjor fördelat på 20 branscher.

– I och med digitalisering och nya generationers konsumentbeteende blir det allt viktigare för kedjorna att addera mervärde i kundmötet. Mönstret är tydligt; de kedjor som lyckas utbildar, tränar, mäter och följer upp för att bygga en kultur där kundlöftet genomsyrar hela organisationen. Baserat på årets Daymakerindex kan vi konstatera att de kedjor som vi vet har ett program för kundmötet och som mäter sin prestation, uppvisar en bättre utveckling än övriga, säger Peo Eriksson, vd vid Daymaker Nordic, i ett pressmeddelande.

 

 

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]