[ Annons ]

Mall of Scandinavia lockade besökare från hela Stockholm visar värmekartan från Prospect Mapping Ju rödare en ruta är desto fler har rest därifrån.
Publicerat 5 december, 2024

De lockade flest under Black Week

Sveriges köpcentrum lockade betydligt fler besökare under Black Week i år. Jämfört med förra året konstaterar analysföretaget Prospect Mapping en tillväxt på över sex procent.

Enligt ett flertal mätningar ökade onlineförsäljningen under Black Week jämfört med förra året. Även landets köpcentrum och handelsplatser verkar ha gått bra. Åtmionstone mätt i antalet besök. Det enligt en kartläggning från Prospect Mapping över hur antalet besökare till några av Sveriges största köpcentrum och handelsplatser fördelat sig under Black Week 2024.

– Slår vi ihop alla besökare på över 400 handelsplatser, och jämför med förra året ser vi en tillväxt på över sex procent under årets Black Week. Det är lite av en lättnadens suck för många inom handeln som haft en ansträngd period under lång tid. Många köpcentrum och handelsplatser har det dock fortsatt utmanande, säger Simon Adolphson, affärschef på Prospect Mapping.

[ Annons ]

Datan från Prospect Mapping används bäst för att mäta utveckling av besökstrender, än faktiska besökstal. Här besöken under Black Week hos ett urval av Sveriges största handelsplatser och köpcentrum jämfört med föregående år.

Analysen grundar sig i Prospect Mappings molnbaserade kartverktyg, där en databas över Sveriges butiker, restauranger och handelsplatser kombineras med datakällor som exempelvis SCB, Trafikverket, Lantmäteriet och kommande byggprojekt från Combify. Ytterligare en datakälla som används är anonymiserad data från Telia på hur många mobiler som är uppkopplade i olika områden.

– Vi kan se både vinnare och förlorare bland Sveriges köpcentrum och handelsplatser i år. Mest vinnare! Exempelvis har Barkarby, Emporia och Sickla överträffat förra årets besöksflöden, medan Birsta och Mobilia har haft en negativ eller obefintlig Black Week-tillväxt både i år och året innan dess, konstaterar Simon Adolphson.

Istället för att enbart fokusera på topplistan över flest besök, menar Simon Adolphson att det är mest intressant att se hur besöksflödena förändras över tid. Då kan man konstatera att Gränbystaden i Uppsala sticker ut med en stark besöksutveckling de senaste åren. Det är tvåsiffriga procentökningar under Black Week både 2022 och 2023, och fortsatt tillväxt även i år.

Grafik: Prospect Mapping

– Det har hänt mycket i Gränby de senaste åren. Många nya bostäder och utveckling av både köpcentrum och annat utbud. I vårt analysverktyg kan vi titta på hur köpkraften förändrats i takt med all inflyttning som skett till Gränbys upptagningsområde. Inom bara tio minuters bilfärd från Gränbystadens Galleria har antalet boende sedan 2015 ökat med över 17 000 personer. Det är en ökning med 18 procent.  Den lokala köpkraften inom sällanköpshandel har stigit med över 800 miljoner kronor per år, konstaterar Simon Adolphson.

Han menar att det kan jämföras mot exempelvis upptagningsområdet runt Birsta City i Sundsvall – en av Sveriges största handelsplatser.

– Där ligger motsvarande siffra på en procent med bara 20 miljoner kronor i ökad köpkraft, säger Simon Adolphson.

Grafik: Prospect Mapping

Mall of Scandinavia är det köpcentrum som omsätter mest i hela Sverige. Där visar Prospect Mappings analys att man också lockar besökare från hela Sverige.

– Under Black Week i år kan vi se besökare från 199 kommuner – i princip hela Sverige, summerar Simon Adolphson.

De största flödena är såklart från Stockholm. Då handlar det om besökare från hela Storstockholm, även förorter söder om stan.

Sickla Köpkvarter lockade Black Week-besökare från mer avgränsade delar av Stockholm.

Denna del av analysen som mäter rörligheten är kanske den mest intressanta. Telia Crowd Insights grundar sig i anonymiserad och GDPR-kompatibla data över rörelsemönster baserat på antal mobilaktiviteter som registreras i olika områden. En besöksaktivitet i analysen registreras om en mobil varit uppkopplad i området kring ett köpcentrum eller en handelsplats i mer än 20 minuter under analysperioden.

Utifrån denna data kan men konstatera att exempelvis Täby Centrum och Sickla Köpkvarter båda har betydligt mer avgränsade upptagningsområden.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]