Datadriven stadsutveckling och mobilitet på SXSW

Nya sätt att använda data för att lösa problem, bli mer inkluderande och öka människors livskvalitet i staden. Det är en av de trender som Fastighetsägarnas Helena Olsson snappat upp på festivalen South by Southwest som just nu pågår i Texas.

Annons:

Annons:

Annons:


Den stora festivalen South by Southwest, SXSW, i Austin Texas har rönt en hel del uppmärksamhet då flera av demokraternas största profiler, också troliga presidentkandidater, synts och hörts. Men det är i första hand en framtidsfestival som lockar hundratusentals besökare intresserade av de senaste trenderna inom digital utveckling. Där befinner sig också Helena Olsson, chef stadsutveckling samhälle Fastighetsägarna Stockholm, med huvudet fullt av intryck.

– Tydligt är att platsen och människorna är i fokus i diskussionen. Smarta fastighetsägare åker hit! säger Helena Olsson.

Är det inte främst en mötesplats för tech-folk?

– Både ja och nej. SXSW är en smältdegel där du hittar representanter för väldigt många företag med makt över stadens utveckling. Här bryts perspektiv och delas erfarenheter av aktörer från flera håll med samma mål: att göra bättre för samhället – med en affärsmodell i botten såklart.

Men har det bäring på svenska förhållanden?

– Ja, även den offentliga sektorn är närvarande. Och många länder har en arena här, även EU. Bland talarna och paneldeltagarna finns många borgmästare, främst från USA men också från andra delar av världen.

Så vad kommer du att ha med dig för intryck hem?

– Om vi vill vara mer inkluderande så måste vi också möta folk där de är. Och här finns mycket kunskap om hur man kan använda data för att se människors behov och önskemål. På så vis kan man bli effektivare att lösa problem och öka livskvalitet i städerna.

Helena Olsson har spanat in konkreta exempel bland seminarier och utställare:
Zen city är ett företag som genom AI erbjuder ett kunskapsunderlag för att skapa bättre städer för invånarna. De erbjuder en effektiv metod att ta reda på vad invånarna tycker på riktigt. I exempelvis Tel Aviv utnyttjade bolaget data från sociala medier. På så vis fick man på väldigt detaljerad nivå reda på var man skulle sätta in insatser.

– Det visade sig till exempel att det inte var sprickorna i trottoarerna folk störde sig på, som man kanske hade förväntat sig. Utan snarare saker som blockerar, skyltar, träd etc.

Helena Olsson berättar om hur hon inspireras av hur man i Michigan kunnat bygga vidare på bilindustrins tradition – men nu med en annan inriktning.

– Staten Michigans transportavdelning fokuserar på samarbeten mellan det offentliga och det privata för att utveckla nya smarta mobilitetslösningar och testa självkörande fordon med det övergripande målet är att öka livskvaliteten för människor.

Helena Olsson tycker att det är intressant hur man här tagit utgångspunkt i familjers vardagsstress. Den stora utmaningen när privata och offentliga aktörer ska tänka nytt och testa nya lösningar och teknik är att avtal och kontrakt aktörerna emellan är inte designade för att vara snabbfotad och flexibel.

– Viktigast för offentligprivat samarbete är att man förstår varandra, alla behöver inte förstå teknologin.

Kommer du också att ha med dig inspiration för den som är intresserad av handelns utveckling?

– Ja, det talas mycket om hur man kan samarbeta lokalt och bygga communities.

Ett exempel, som Helena Olsson gärna skulle se också i Sverige, på hur den fysiska butiken kan möta e-handelns utmaningar är Aviator Nation som startade i Venice Beach och nu har nu åtta butiker, varav en i Austin.

– De kombinerar handel med upplevelser. Här har de en butik med en scen för livemusik bakom. De satsar på sponsorsamarbeten som gör att allt är gratis – utom produkterna i butiken. Som en motsats till de stora kedjorna så är var och en av de åtta butikerna unika. För att vinna kunden måste du känna dem. Det gör man här både genom möten i butik, men också genom kommentarer i sociala medier.

Om du ska skicka med en hälsning hem…

– Som fastighetsägare påverkar du i högsta grad platsen där du har dina fastigheter. På samma sätt som handeln behöver nya strategier för vara relevant och intressant så måste du ständigt förnya dig i takt med tiden.

Annons: