Foto: Stockholmshem.
Publicerat 16 september, 2020

Corona ökade Stockholmshems förmedling

Stockholmshem förmedlade betydligt fler lägenheter under det första halvåret 2020, jämfört med samma period i fjol. Några av anledningarna är kortare handläggningstider och nya rutiner på grund av corona.

Under det första halvåret 2020 förmedlade bostadsförmedlingen 1 121 lägenheter åt Stockholmshem – en ökning med 13 procent, jämfört med 2019. Stockholmshem menar att 

man på grund av coronapandemin helt enkelt fick tänka om när det inte gick anordna lägenhetsvisningar på traditionellt sätt.

[ Annons ]

[ Annons ]

– I ett extremt läge behövde vi hitta nya lösningar för att vara tillgängliga, trots pandemin. När den satte stopp för fysiska visningar av våra lägenheter sjösatte vi snabbt en helt ny rutin för att fotografera och filma lägenheter. Nu visar vi istället digitalt inför förmedlingen, säger Jenny Lindqvist, chef för bostadsuthyrningen på Stockholmshem.

Även signering av kontrakt, fullmakter och uppsägningar skedde på annat sätt än normalt.

– Eftersom många inte kan ta sig till oss så löste vi det med e-signering, i princip över en natt. Vi blir mer tillgängliga och flexibla och allt blir smidigare för kunden, säger Jenny Lindqvist.

Men corona är inte den enda orsaken till ökningen av förmedlade lägenheter. Antalet förmedlade ungdomslägenheter har ökat med 55 procent, något som till stor del beror på fler nybyggda studentlägenheter. I februari stod 75 nya lägenheter inflyttningsklara i Gröndal.

– I tider när fler har sökt sig till högskolan möter vi behovet genom att erbjuda studenterna korttidskontrakt, förutom de studentlägenheter vi redan har. Just nu har vi annonserat 62 studentlägenheter i centrala Stockholm, i ett ombyggnationsprojekt där de kan bo i två terminer fram till byggstarten, berättar Jenny.

Även samarbetet mellan Stockholmshem och Bostadsfömedlingen har skruvats till, vilket lett till en förkortning av förmedlingstiden med upp till tolv dagar. Under senhösten 2019 bytte man helt enkelt arbetsuppgifter. Bostadsförmedlingen tog över kreditbedömningen medan Stockholmshem tog över uppgiften att boka visningstid för lägenheter.

– Resultatet är ett snabbare förlopp för alla inblandade. Det betyder också att vi frigör tid som vi kan ägna åt att ge ännu bättre och snabbare service till våra kunder, berättar Jenny Lindqvist.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]