Bränder i elfordon har ökat kraftigt de senaste åren och utgör en större risk för allmänheten. Brandskyddsföreningen varnar nu för bränder i elfordon orsakade av litiumjonbatterier.
Elsparkcyklar och elcyklar utgör en allt större andel av brandincidenterna idag, men även antalet bränder i elbilar ökar i takt med den snabbt växande elfordonsflottan. Det visar en sammanställning från MSB som ger en överblick över hur brandincidenterna har utvecklats i Sverige mellan 2018 och 2023.
– Tyvärr är det en naturlig utveckling av incidenter med tanke på det massivt ökade antalet elfordon i samhället. Antalet elbilar steg från 16 664 till 291 678 under åren 2018–2023, säger Joakim Jonsson, expert på el hos Brandskyddsföreningen.
År 2023 var ett rekordår för bränder i elfordon, med totalt 117 incidenter som främst bestod av personbilar (38 incidenter) samt elsparkcyklar (42 incidenter). Detta utgör en markant ökning jämfört med tidigare år. Joakim Jonsson varnar för riskerna kring dessa elfordonsbränder.
– En av de mest utmärkande riskerna vid elfordonsbränder är risken för termisk rusning, ett fenomen där ett överhettat batteri orsakar en explosionsartad brand som är svår att kontrollera, säger han.
Litiumjonbatterier som används i de flesta elfordon, kan börja brinna spontant vid laddning eller i samband med en olycka.
Ett uppmärksammat fall från 2023 inträffade när en elbil som stod på laddning började brinna, vilket resulterade i en större brand som spred sig till närliggande radhus. Denna typ av incident understryker vikten av att placera laddningsstationer på säkra platser och att ha rätt övervakning under laddningsprocessen. För elcyklar och elsparkcyklar, som ofta laddas i bostäder, är riskerna särskilt stora då en brand kan sprida sig vidare in i byggnaden.
Ett litiumjonbatteri bör förvaras torrt och frostfritt. En del bostadsrättsföreningar har infört plåtskåp i källaren där litiumbatterier kan laddas.
– En sådan ”laddlåda” i plåt under laddning är bra förutsatt att lådan sörjer för mycket god ventilation så att risken inte förvärras. Uppfyller ”laddlådan” bra ventilation så är det positivt då den förmodligen förhindrar en brandspridning om olyckan skulle vara framme, säger Joakim Jonsson.
För räddningstjänsten innebär elfordonsbränder en rad nya utmaningar som kräver specialutbildning och anpassad utrustning. Bränder i elfordon är inte bara svårsläckta, de producerar också giftiga gaser som kräver specifika insatser för att minimera hälsorisker för brandpersonal och närboende.
– Samverkan mellan berörda parter som exempelvis myndigheter och andra organisationer, men även inkluderat tillverkare av elfordon, är av yttersta vikt för att reducera skaderiskerna, säger Joakim Jonsson.