Publicerat 17 februari, 2023

Bra start för vattensparkampanj

Efter bara fem veckor in i vattensparkampanjen Waterhack har Bostadsbolagets hyresgäster minskat sin vattenanvändning med 6,6 procent.

Waterhack lanserades i slutet av december av Bostadsbolaget i Göteborg, för att öka hyresgästernas medvetenhet kring hållbar vattenanvändning. Målet är att spara fem procent vatten under kampanjperioden och öka hyresgästernas medvetenhet kring hållbar vattenanvändning.

Och kampanjen tycks inledningsvis ha gett bra effekt. Under januari 2023 minskade hyresgästerna sin vattenanvändning med 6,6 procent jämfört med samma period 2022 – en besparing på cirka 440 000 kronor, eller över fem miljoner kronor på ett år.

[ Annons ]

– Det är otroligt positiva siffror där vi ser resultatet av tydlig och engagerande hyresgästkommunikation kombinerat med ett långsiktigt arbete med vattenoptimerande åtgärder i våra fastigheter. Nu hoppas vi det håller i sig och att vi får en långsiktig förändring. En trevlig bonus är att de pengar vi sparar i stället kan satsas på att utveckla våra fastigheter och utemiljö vilket kommer hyresgästerna till godo, kommenterar Oskar Scheiene, energi- och miljöchef på Bostadsbolaget.

Uppvärmning, rening och distribution av vatten kräver energi och står för en betydande del av el- och energianvändningen, och den skakiga situationen på energimarknaden har gett en överhängande risk för energibrist. Bostadsbolaget har därför gjort en rad åtgärder för att reducera användningen, där vattensparkampanjen är ett initiativ.

Kampanjen, som pågår till 31 mars, inleddes med att närmare 25 000 hushåll fick ett utskick i brevlådan med information och tips för en minskad vattenanvändning. Hyresgästerna informerades även genom nyhetsbrev och sociala medier, bland annat på TikTok. Förutom en informativ del så består kampanjen av ett tävlingsmoment där hyresgästerna själva kan engagera sig genom att dela sina bästa vattenspartips.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]