[ Annons ]

Foto: Borås City.
Publicerat 16 november, 2020

Borås cityhandel satsar digitalt

Butikerna i Borås centrum har det svårt under coronakrisen. Därför går man samman med Borås City och skapar en digital handelsplats.

Tanken är att Boråsborna ska kunna e-handla från lokala butiker i stadskärnan, betala vid utcheckning och få en gemensam leverans av beställningarna hem till dörren samma dag.

– Vi tror på att göra cityhandeln mer tillgänglig. Vi vet att boråsarna i hög utsträckning vill handla i sina lokala butiker och på detta sätt förenklar vi möjligheten, säger Caroline Wallin, Cityledare på Borås City.

[ Annons ]

Hon tror att satsningen inte bara blir en coronaåtgärd, utan något som kan leva kvar även efter krisen. 

– Människors beteenden förändras hela tiden och vi i Borås City har bestämt oss för att vara med på den resan. Våra butiker ser en jättepotential i det här projektet där vi gemensamt skapar en attraktiv plattform med vårt lokala utbud. Handelsplatsen kommer att vara permanent och utvecklas med tiden, precis som kundernas köpvanor, säger hon.

De beställningar som görs före 17.00 på vardagar körs hem samma tag inom Borås tätort med omnejd. Det hela sker dessutom på ett hållbart sätt via stadens citylogistikprojekt Good Goods

– Att skala upp citylogistikprojektet Good Goods via gröna och hållbara hemleveranser för att möjliggöra en fortsatt levande stadskärna känns som ett nytt och modernt grepp. Det stärker arbetet om ett tystare, renare och hållbarare centrum säger Sara Thiel, vikarierande näringslivschef och projektledare för Good Goods.

Vid lanseringen i månadsskiftet november december finns åtta butiker tillgängliga. En av dem är n.y på Stora Brogatan.

– Vi är otroligt positiva till detta, inte minst utifrån den situationen som alla butiker befinner sig i just nu. På sikt ser vi stor potential i att bredda vår kundbas och attrahera fler besökare till vår fysiska butik, säger Karin Nyberg som driver butiken n.y i stan.

Den digitala e-handelsplatsen är ett pilot- och samverkansprojekt mellan Borås City, Good Goods, Borås Stad och plattformsleverantören Zipadoo. Aktörerna ser stor utvecklingspotential framåt i att addera fler butiker, fler funktioner för plattformen och möjligheten att köra ut till ett större geografiskt område.

– Initialt har fokus legat på butikerna i Borås City. Målsättningen med projektet är att kunna expandera satsningen för butikerna och verksamheterna i Borås med omnejd. Vi ser detta som en viktig långsiktig lösning för att möta handelstrenderna och som påskyndas av pandemin, säger Sara Thiel.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]