Foto: Shutterstock.
Publicerat 17 november, 2017

Black Friday ökar i Sverige

Enligt en undersökning från Svensk Handel uppger 78 procent av handlarna att försäljningen under Black Friday har ökat de senaste åren. Bland konsumenterna planerar 45 procent att handla under Black Friday i år.

Black Fridays betydelse för den svenska handeln fortsätter att öka. I år infaller fredagen den 24 november och ungefär var tredje handlare planerar att genomföra någon form av kampanj i samband med Black Friday.

[ Annons ]

Bland e-handlare är andelen ännu högre och störst genomslagskraft har Black Friday bland den yngre målgruppen.

– I takt med att konkurrensen i handeln blir allt intensivare ser vi hur kampanjer och reor blir viktigare för att locka kunderna. Även om försäljningen i många butiker ökar under Black Friday kan det vara en utmaning för handlarna att nå lönsamhet, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

I USA anses Black Friday utgöra startskottet på julhandeln och Sverige ser ut att följa mönstret. Över hälften, 57 procent, av de som tänker handla under Black Friday planerar att köpa julklappar.

– Försäljningen ökar i november på bekostnad av handeln i december. Det blir därför allt viktigare för handeln att även betrakta slutet av november som en del av julhandeln, säger Johan Davidson.

Förra året ökade omsättningen under Black Friday med 1,3 miljarder från 2015 års nivå. Totalt omsatte handeln 3,6 miljarder och i genomsnitt handlade varje person för 1 817 kronor. Det visar siffror från PostNords e-barometer.

Black Friday infaller den fjärde fredagen i november och är ursprungligen en tradition från USA kopplad till Thanksgiving-helgen.

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]