Fastighetsbolaget erbjuder en beredskapslåda till alla sina hyresgäster i 29 000 lägenheter runt om i landet.
Initiativet till beredskapslådan grundar sig i att man ser en omvärld där klimatförändringar och ökade cyberhot kommer göra att skyfall, översvämningar och störningar i el- och kommunikationssystem blir vanligare.
Nu vill Willhem bidra till att öka beredskapen för den typen av lokala störningar hos sina hyresgäster. Lådan kommer innehålla nödvändiga artiklar för att klara sig under 14 dagar vid en eventuell samhällskris.
– Vi tycker det är viktigt att såväl samhället som privata aktörer bidrar till att främja befolkningens beredskap. Därför har vi tagit fram en beredskapslåda som vi kommer erbjuda våra hyresgäster till ett bra pris. Vår förhoppning är att fler fastighetsbolag hänger på initiativet, säger Stina Djerf, inköpare och ansvarig för projektet hos Willhem.
Innehållet i beredskapslådan är baserat på områden som MSB ser som extra viktiga; vattenförsörjning, värme, matlagning, kommunikation och hygien. Utifrån det har Willhem tagit fram ett baspaket, där bland annat vevradio, stormkök, pannlampor, nödfiltar, vattendunkar och powerbank ingår.
Artiklarna har valts för att lådan ska vara hållbar och funktionell över tid. Därför har mat och medicin valts bort och tillsammans med lådan kommer istället en lista med information om vad som kan behöva kompletteras under en eventuell kris.
Lådan är tänkt att fungera för två vuxna under 14 dagar, baserat på MSB:s nya rekommendationer om hur man kan förbereda sig på att klara en större störning.
Och intresset är stort. Av de hyresgäster som fått frågan om de var intresserade av en beredskapslåda, svarade två tredjedelar ja.