Kraftigt höjda hyror, dålig kontakt med handlarna och dåligt skött underhåll bidrog till ett starkt missnöje mot fastighetsägarna Boultbee från handlarna i Västerås köpcentrum Punkt och Gallerian. Nu har ett år gått sedan fastigheterna bytt ägare och handlarna upplever nu att de fått det betydligt bättre.
Publicerat 13 februari, 2012

Bättre efter ägarbyte enligt handlare

Kraftigt höjda hyror, dålig kontakt med handlarna och dåligt skött underhåll bidrog till ett starkt missnöje mot fastighetsägarna Boultbee från handlarna i Västerås köpcentrum Punkt och Gallerian. Nu har ett år gått sedan fastigheterna bytt ägare och handlarna upplever nu att de fått det betydligt bättre.

Det var för ett år sedan som Boultbee sålde sina två köpcentrum i Västerås. Köpare var det amerikanska företaget Carlyle Group som tog över i maj förra året. Sedan ägarbytet upplever handlarna att deras situation har förbättrats betydligt.

[ Annons ]

– De var så förskräckliga som ryktet sade tycker jag. De bara kom in och höjde hyrorna något fruktansvärt och drev bort butiker, fick butiker att både slå igen och flytta ut utanför husen. De kändes ganska hänsynslösa, säger Louise Koba som driver en klädbutik i Gallerian.

En annan av Boultbees kritiker var Raffe Lanouar som också äger en klädbutik i Gallerian. Han vet inte om hyrorna kommer att bli bättre i och med ägarbytet i och med att hans kontrakt inte har omförhandlats än men han säger ändå att det aldrig kan bli värre än hur det var med Boultbee. Han tillägger att Carlyle Group verkar mer seriösa och hans förhoppning är att företaget ska kunna bygga upp Västerås centrum på ett bra sätt.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]