[ Annons ]

Allt fler tittar på rörliga klipp, som Youtube. Men bygg- och fastighetsbranschen hänger inte riktigt med. Här är bolagen som i alla fall ligger i framkant.
Publicerat 28 oktober, 2014

Bäst i branschen på Youtube

Allt fler tittar på rörliga klipp, som Youtube. Men bygg- och fastighetsbranschen hänger inte riktigt med. Här är bolagen som i alla fall ligger i framkant.

I takt med att användningen av internet fortsatt att öka har också tittandet på rörlig bild ökat. Ökningen gäller främst video-klipp, på till exempel Youtube. 2013 tittade närmare 25 procent av befolkningen mellan 9 och 79 år på videoklipp en genomsnittlig dag, år 2007 var motsvarande siffra 4 procent.

[ Annons ]

Creation Agencyn Chimney har granskat svenska företags användande av Youtube. Bland resultaten kan man se att bygg- och fastighetsbranschen är svagt representerad med endast ett bolag i topp 100.
– Det är nog så att traditionens ok är tungt. Företagen har använt samma säljkanaler i alla år och är lite rädda för att prova nytt, vilket är konstigt om man betänker att man egentligen borde tänka relevans, räckvidd och genomslag i målgrupp för bästa försäljningseffekt, säger Johan Fernstedt, digital broad-castspecialist på Chimney.

Men på Chimney tror de att det finns stor potential för en positiv utveckling för branschen.
– Det är många som producerar bra animerade filmer om till exempel bostadsprojekten, så det är en gåta för mig att man inte använder dessa i större omfattning via Youtube.??Om man bara tittar på branschen är ?Diligentia ett av de bolag som hamnar högt i rankningen.

Linda Ståhle, marknadskommunikatör på Diligentia, berättar att deras användning av rörlig media ökat kraftigt under de senaste åren.
– Två år i rad har vi filmat vår årsöversikt, och efter det har vi använt film alltmer. Det gäller allt från hur vi presenterar våra köpcentrum till interna videor. Youtube använder vi egentligen bara som ytter-ligare en kanal för att kunna publicera vårt material.

Men Linda Stråhle tror att det kommer att öka. Och hon har märkt en ökad efterfrågan på film internt.
– Man vill ha med sig filmer och videoklipp när man möter potentiella hyresgäster eller presenterar nya projekt. Vi ser absolut ett skifte från tryckta produkter till rörlig media.

Chimneys YouTop100 – Bygg och fastighet

  1. Skanska
  2. Bilfinger
  3. JM
  4. Svenska Mässan
  5. Peab
  6. MKB Fastighets
  7. Älvsbyhus
  8. Diligentia
  9. HSB Bostad
  10. Myresjöhus

 

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]