Publicerat 20 oktober, 2015

”Även gallerior måste våga ta ställning”

Under Pride i Umeå kläddes köpcentret Utopia i regnbågsfärger och kyssande Umeåprofiler i en manifestation mot homofobi. Mona Lidén, centrumledare på Utopia, tycker att det är självklart och viktigt att köpcentrum arbetar för mångfald och motarbetar hat och intolerans. Nu uppmanar hon fler gallerior att göra detsamma.

Varför valde ni att genomföra den här manifestationen?

[ Annons ]

– I grunden kan man säga att vi utgick från vår varumärkesplattform och vad vi står för. Allt är möjligt och medveten stil är våra ledord. Det handlar inte bara om att bära de senaste plaggen utan snarare att vi är medvetna i allt vi gör och tänker hållbart. Det är otroligt viktigt att man ser sitt köpcenter som en aktör som faktiskt kan göra skillnad. Det är ganska tufft där ute just nu, men alla vill ha ett mjukare samhälle.

Vad har ni fått för reaktioner?
– Det är inte helt okontroversiellt att en galleria faktiskt erbjuder sig att låna ut och vara en scen för en grupp människor oavsett vad det är för organisation. Att människor reagerar det får man ta, men vi känner oss väldigt trygga med vad vi står för. Kärlek är till för alla och det är inget problem för mig att argumentera för.

Är inte det här bara ett marknadsföringsknep?
– Självklart vill vi driva trafik till Utopia med bra och genomtänkta kampanjer. Men det ena utesluter inte det andra. Utopia kan både verka för ett öppnare samhälle genom att vara en mötesplats för alla samt bedriva en kommersiell verksamhet.

Varför tycker du att det är viktigt att ni är en röst i samhällsdebatten?
– Alla gallerior har en målgrupp som man kartlägger och följer upp. Men jag tror att vill man uppnå att vara en mötesplats så måste man tänka lite bredare. Om man bara tittar på alla som jobbar här så har vi en väldig mångfald. Det finns ingen som är den andra lik och för att de också ska känna sig accepterade är det mitt ansvar som centrumledare att faktiskt lyfta de här frågorna och våga stå för att alla är välkomna.

Hur gör ni då för att bli en inkluderande mötesplats?
– Det handlar om att skapa en inkluderande känsla hos alla och tidigt motarbeta exkluderande kulturer bland våra anställda. Jag försöker prata om de här frågorna och lyfta dem så fort vi får chansen. Jag tittar också på möjligheterna att HBTQ-certifiera hela eller delar av Utopia. Det finns så många aspekter av den här frågan att ta ställning till. Till exempel hur man utformar toaletter. Idag använder man typiska normalitetssymboler som många människor inte identifierar sig med. Där måste vi tänka till ännu mer.

Men är det rimligt att köpcenter ska ta strid för de här stora frågorna?
– Man måste ha ett engagemang för viktiga frågor, frågor som är viktiga för våra besökare. Men det behöver inte vara globala frågor, utan kan lika gärna vara lokala. Men jag tror absolut på vikten av att ta ställning som galleria. Det stärker varumärket. Jag tror att gallerior har mycket att hämta här och jag vill utmana andra gallerior i samhällsengagemanget. Även gallerior måste våga ta ställning.

Vad tror du är viktig för att lyckas vara en stark röst?
– Alla de här frågorna startar med kött och blod. Det ska kännas väldigt genuint och det kan vara svårt om engagemanget inte finns i centrumledningen eller hos fastighetsägaren.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Opinion ]
[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]