Namn: Maria Sörén. Titel: Employer branding-ansvarig på Riksbyggen. Aktuell med: Att utveckla konceptet för Riksbyggens arbetsgivarvarumärke för att bli ännu tydligare i sin kommunikation.
Riksbyggen har tagit ett rejält kliv upp på konsultbyrån Universums topplista över de mest attraktiva arbetsgivarna i Sverige, vad är framgångsfaktorerna?
– Det finns en tydlighet i vad vi står för och vad vi vill. Våra nyanställda medarbetare svarar ofta att det är just våra värderingar som lockar. Jag tror också att vår kooperativa bakgrund med gemenskap och delaktighet och att få arbeta med samhällsnytta bidrar en hel del. Men även vår syn på hållbarhet, vilket har en särskilt stor inverkan hos unga verksamma.
Vad tror du generellt är viktigt för att vara en attraktiv arbetsgivare?
– Det externa måste bottna i det interna, att på riktigt förstå medarbetarnas behov och arbetskulturen är väsentligt. Jag tror också det är viktigt att inte låta företaget vara för statiskt. På Riksbyggen försöker vi hela tiden att testa nytt och jobba mer tvärfunktionellt, vilket också ger mer engagerade medarbetare. Det har också varit viktigt att våra medarbetare får ta eget ansvar och komma med nya idéer. Att känna att det finns utrymme att växa inom företaget tror jag är A och O.
Vad tror du lockar särskilt med fastighetsbranschen?
– Det är en bransch som står inför att bli mycket mer digital med ett stort fokus på att hitta nya, smarta lösningar – både inom branschen som stort och mot våra kunder. Jag tror att många ser det som spännande och utvecklande att vara en del av den resan.
TRE YRKEN SOM JAG SKULLE VILJA TESTA
Förskolelärare
– Jag hade gärna tagit del av barns kreativitet, nyfikenhet och sätt att se på livet varje dag.
Polis
– För att det är ett så modigt jobb där man verkligen får hjälpa till i samhället.
Byggarbetare
– Det vore häftigt att få skapa något från grunden som också kommer bestå över lång tid.