Foto: Magnus Swärd och Holger.Ellgaard
Publicerat 19 oktober, 2018

Atrium Ljungberg bygger enorm labyrint

Fastighetsbolaget Atrium Ljungberg är delaktiga i en stor kultursatsning i Farsta. Den 9 november är det premiär för konst- och filmupplevelsen ShopEatDie.

Under fyra år drog teater- och konstprojektet Satans Demokrat storpublik i Sickla. Föreställningen utspelade sig i ett gammalt kontorshus på Nobelberget i Sickla. Fastighetsbolaget Atrium Ljungberg upplät fem våningar i huset där organisationen fick fria tyglar att bygga upp en 3 550 kvadratmeter stor konst- och teaterupplevelse.

[ Annons ]

Nu fortsätter Atrium Ljungberg samarbetet med Jimmy Meurling som var projektledare och regissör för Satans Trilogi. Denna gång i en väldig labyrint under Farsta Centrum.

–  Från ett äventyr till ett annat. Jag har de senaste åren valt att utforska den omslutande scenkonsten, vilket innebär att publiken själv via sin nyfikenhet utforskar spelplatsen och berättelsen. Med vit mask släpper vi publiken fri, denna gång på en yta av 1 000 kvadratmeter labyrinter. Vi kallar projektet en ”konst- och filmupplevelse”, en hint till varför är bland annat de 70 sammankopplade projektorerna som vi berättar vår historia via. Samarbetet med Atrium Ljungberg har gett oss möjligheten att tänka stort och fritt, något som ger plats åt vår kreativitet och lust att fortsätta utforska nästa äventyr, säger Jimmy Meurling.

ShopEatDie heter föreställningen, eller kanske snarare upplevelsen, som kommer att utspela sig i en lokal som till största del ligger i källaren i Farsta Centrum. Premiären är den 9 november och ShopEatDie kan upplevas onsdag-söndag året ut, två gånger varje kväll.

Från Atrium Ljungbergs sida är det en del i arbetet att stärka kulturutbudet i Farsta. Ett arbete som bolaget bedriver på flera platser söder om stan. Nobelberget i Sickla har man som sagt arbetet med sedan en längre tid tillbaka. I augusti skrev bolaget på en avsiktsförklaring om att utveckla Slakthusområdet, en stadsdel som kommer att få stort fokus på kultur, konst och mat och upplevelser. Söderhallarna och nya Slussen är andra exempel på platser som bolaget är med och utvecklar med kultur som en viktig ingrediens.

– Kulturen är en viktig del i vår stadsutvecklingsstrategi. Ett rikt kulturliv bygger stolthet för de som bor och arbetar på platsen och bygger även platsens varumärke och identitet. På Nobelberget i Sickla har vi skapat en hubb för livemusik, klubb, teater, konst och arbetsplatser för kreativa näringar. Nu tar vi med oss flera av dessa samarbetspartners till nya platser, bland annat till Farsta Centrum, säger Jon Allesson, affärsutvecklingsansvarig stadsinnovation, Atrium Ljungberg.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]