Teknikjätten bakom Iphone är redo att öppna sin första Skandinaviska flaggskeppsbutik. Inom två år kan en gigantisk glaskub vara på plats i Kungsträdgården i Stockholm.
Man bygger inte nytt hur som helst i Stockholms innerstad. Men teknikjätten Apple tycks ha Stockholms stadshus på sin sida. Enligt tidningen Expressen planerar Apple att med politikernas välsignelse öppna sin första Skandinaviska flaggskeppsbutik i Kungsträdgården inom två år.
Källor till Expressen uppger att den planerade butiken ska få ”samma typ av attraktionskraft” som Apples välkända glaskub i New York. Företagets samtliga flaggskeppsbutiker följer samma mönster med kaxig central placering på folktäta platser, minimalistisk inredning och avsaknad av kassor. Kunder som bara vill köpa ett enstaka tillbehör, till exempel hörlurar, betalar dem själv med sin mobiltelefon i butiken.
Den tänkta placeringen av Apples nya flaggskeppsbutik är i den norra delen av Kungsträdgården, nära Hamngatan.
Apples försäljningschef Angela Ahrendts ska ha varit involverad i samtalen med de svenska politikerna om att sätta planerna i verket. Till Expressen säger hon att;
– Stockholm är en fantastisk stad av innovation och vi känner en stor ära över att få möjligheten att bidra till samhället där.
Projektet kommer officiellt att presenteras nästa helg med en utställning i Kulturhuset i Stockholm. Utställningen pågår till den 5 mars.