Äldre hyresgäster är mer nöjda med sin hyresvärd än de yngre. Foto: Shutterstock
Publicerat 27 mars, 2025

AktivBo: Äldre hyresgäster mer nöjda än yngre

Bostadsbolagen får rekordhöga betyg i en ny mätning av service och förvaltning. Det är de äldre hyresgästerna som får index att lyfta, de yngre efterlyser bättre digitala system.

AktivBo släpper i dag sin årliga rapport: Så tycker Sveriges hyresgäster – Bostäder, där över 276 267 hyresgästers upplevelser av service och förvaltning har sammanställts. Resultatet samlat i ett serviceindex ger tummen upp till bostadsbolagen – index upp med 0,7 procentenheter jämfört med året innan till 81,9 procent.  Det största lyftet gör de privata bolagen (+0,9 procent till 81,1 procent) men hyresgästerna hos privata värdar är fortfarande inte lika nöjda som i de kommunala bolagen.

– Det är en större spridning av resultat hos privata värdar, allmännyttan är en mer homogen grupp, säger Martin Talme, affärschef, på AktivBo.

[ Annons ]

Vilka bolag som drar ner snittet kommunicerar inte AktivBo, men Martin Talme påpekar att det i den privata sfären finns bolag som år efter år legat högt. Till exempel har Lundbergs Fastigheter många gånger vunnit utmärkelsen Kundkristallen

Tydligt är att äldre hyresgäster 50+ är mer nöjda än de yngre. Den ökning som Serviceindex visar är helt kopplad till den äldre halvan av beståndet. Glappet mellan de yngre och äldres upplevelse av hyresvärden har ökat.

– Vi har sett trenden de senaste åren och vår bild är att det handlar om att yngre har andra förväntningar på hur man ska kunna nå sin värd för att göra felanmälningar eller andra ärenden. Yngre anser att det i olika digitala kanaler ska vara möjligt att kommunicera när som helst på dygnet, säger Martin Talme.

Han ser det som en utmaning för bostadsaktörerna att utveckla kanaler som anpassar sig till det som andra branscher har.

– Det kan vara att man erbjuder videochattar istället för fysiska besök om det är något som ska kontrolleras i lägenheten. Eller möjligheten, som vid bilbesiktningar, att i mobilen boka en tid som passar för ett besök.

Det är en reaktion på ett tufft ekonomiskt läge och att hyrorna har ökat

Ett skäl till att hyresgästerna är mer nöjda beror enligt AktivBo på att fastighetsbolagen blivit bättre på att styra hyresgästernas förväntningar där man lyckats minska gapet mellan hyresgästernas förväntningar och bolagens leverans.

– Om en värd är tydlig med hur lång tid det tar innan man kan fixa ett fel eller få annan service så minskar det hyresgästens behov att själv försöka styra förloppet vilket kan upplevas frustrerande om inget händer. Kundlöften och garantitider stärker förtroendet och relationen med hyresgästerna, säger Mårten Talme.

En negativ upplevelse som stärkts de senaste tre åren är att hyresgästerna känner de får mindre valuta för sina hyrespengar, det gäller såväl allmännyttan som de privata värdarna.

Enligt AktivBo är den tredje vanligaste orsaken till att hyresgästerna väljer att flytta är att få en lägre boendekostnad. Endast två orsaker till flytt är mer vanliga: behovet av en mindre eller större lägenhet.

– Det är en reaktion på ett tufft ekonomiskt läge och att hyrorna har ökat, säger Martin Talme.

Så upplever hyresgästerna bostadsbolagens service i Sveriges tio största kommuner

Serviceindex för Sveriges tio största kommuner med förändrad placering mot 2023. Källa: ”Så tycker Sveriges hyresgäster 2024” av AktivBo

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]