I och under det femte Hötorgshuset vid Sergels torg vill AMF Fastigheter skapa en "ny mötesplats för den digitala generationen". Tillsammans med Björn Ulveus Pop House och Stockholm stad ska det göras plats för musik, youtube-kanaler och e-sport.
Planerna presenterades på en presslunch på onsdagen. I den nedlagda skivbutiken Megastores gamla lokaler kunde AMF Fastigheters vd Mats Hederos presentera planerna för Space, en satsning som kommer rymma lokaler för olika typer av kulturverksamhet. Det hela kommer drivas av Björn Ulveus företag Pop House vars vd Per Sundin också medverkade tillsammans med Stockholms finansborgarråd Anna König Jerlmyr.
Bygget ska sättas igång nästa år och 2021 är det tänkt att det hela ska stå färdigt. Då ska kreativa människor från hela Stockholm samlas för att skapa content till Youtube-kanaler, lyssna på konserter, koda spel och lyssna på musik.
Under pressträffen pratade sig Anna König Jerlmyr varm om Stockholm som kreativ stad, och jämförde med stadens ställning med Austin i Texas. Björn Ulveus påminde om Sergels torgs viktiga position som stadens ledande mötesplats, och en plats för engagemang och offentliga manifestationer.