Framtidens handel är mobil och detaljister måste kunna möta konsumenten oavsett tid och plats. "Man måste kunna röra sig mellan de olika plattformarna sömlöst" sa Peter Fischer, divisionschef på Visma, under presentationen av deras senaste rapport.
Publicerat 21 november, 2014

6 av 10 använder sin mobil för att beställa produkter

Framtidens handel är mobil och detaljister måste kunna möta konsumenten oavsett tid och plats. "Man måste kunna röra sig mellan de olika plattformarna sömlöst" sa Peter Fischer, divisionschef på Visma, under presentationen av deras senaste rapport.

Enligt Fredrik Kolterjahn, försäljningschef på HUI research, står e:et i e-handel idag för everywhere.

[ Annons ]

– Mobil shopping har blivit en del av vår vardag, och det har gått fort. Idag lägger vi som konsumenter inte ens märke till att vi handlar via smartphones. Och smartphones kommer bara får större betydelse som verktyg när vi shoppar, sa Fredrik Kolterjahn under fredagens seminarium där HUI tillsammans med Visma presenterade rapporten ”Mobila shoppinglösningar och mobilitet i detaljhandeln”.

Rapporten konstaterade att idag äger 81 procent av konsumenterna över 16 år en smartphone. Av dem använder 74 procent mobilen för att ta emot och använda erbjudanden. Mer än hälften av konsumenterna använder sin smartphone för att betala varor och tjänster och sex av tio använder mobilen för att beställa varor och tjänster.
– Idag är det kunderna som pressar branschen framåt. Nu gäller det att vi också ställer om. Kunden måste kunna röra sig mellan de olika plattformarna sömlöst, sa Peter Fischer, divisionschef på Visma.

De främsta orsakerna till att konsumenterna använder mobilen när de handlar är att den är lättillgänglig, spar tid, de kan handla när de vill och att man kan betala med smartphonen visar rapporten. Anledningar till att man inte använder smartphone till shopping är, enligt rapporten: ”Det är bra som det är idag”, ”för liten skärm”, ”bristande säkerhet” och ”för litet tangentbord”.

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]