[ Annons ]

Fastighetsmässan i Kista pågår för fullt och under torsdagen var det Kristina Alvendals tur att att inta scenen. VD:n för Airport City Stockholm talade om de senaste trenderna, stadsplanering och utdöende företagsparker. "Målet är att bli världens första hållbarhetscertifierade flygplatsstad".
Publicerat 21 mars, 2013

50 000 arbetsplatser år 2030 – nu växer flygplatsstaden fram

Fastighetsmässan i Kista pågår för fullt och under torsdagen var det Kristina Alvendals tur att att inta scenen. VD:n för Airport City Stockholm talade om de senaste trenderna, stadsplanering och utdöende företagsparker. "Målet är att bli världens första hållbarhetscertifierade flygplatsstad".

– Stadsutveckling kring flygplatser är en trend i samhället just nu. Det händer otroligt mycket, speciellt runt internationella flygplatser. Många har redan exploaterat marken och etablerat många verksamheter, säger Kristina Alvendal, vd Airport City Stockholm inför publiken på Fastighetsmässan i Kista.

[ Annons ]

Runt omkring Arlanda pågår planeringen och stadsutvecklingen för fullt. 6 nya stadsdelar och rum för 50 000 arbetsplatser planeras finnas i området 2030.
– Stockholm växer och vi måste växa. Nu gäller det att attrahera smarta människor och vi tror att det är stadskvalitéer som lockar människor och företag till området.

Kristina Alvendal tror inte på företagsparken utan istället levande områden med en blandning av kaféer, resturanger, handel och kontor. Däremot planeras det inte för boende i området – det tillåter inte de svenska bullerreglerna. Men Alvendal tror att området kommer bli levande ändå och för att skapa en attraktiv stad så har stort fokus ägnats åt framtagande av en stadsbyggnadsstrategi med fem mål:  nära, hållbar, urban, kommersiell, ekologisk. Redan i dag arbetar 20 000 människor i området och Alvendal poängterar flera gånger att det inte är ett framtidsprojekt utan att arbetet redan är igång.
– Området närmast terminalerna blir stadens downtown. Det är det första som besökare ser av Sverige och vi vill skapa en miljö med rörelse och liv. Vi måste se till att ta hand om besökarna redan vid dörren.

Hon fortsätter:
–  Det som också är bra med stadsbyggnadsstrategin att vi skapar en vision om hur vi ska göra rätt från början och planera in olika typer av verksamheter i de olika stadsdelarna. Då minskar vi risken att vi om fem år ställer oss frågan ”Varför byggde vi så?”.

Området utvecklas också dynamiskt. Med det menar Alvendal att de inte bygger för att sälja utan fastigheterna kommer att tas fram tillsammans med företagen. Målet är också att bli världens första hållbarhetscertifierade flygplatsstad.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]