[ Annons ]

Click & Services på Mall of Scandinavia – en lounge där e-handeln möter den fysiska shoppingupplevelsen. Foto: Unibail Rodamco
Publicerat 23 mars, 2017

5 köpcentrumtrender i tiden

I september 2016 fanns 373 köpcentrum i Sverige. Med större konkurrens än någonsin och därtill e-handeln som växande utmanare gäller det för köpcentrumägare att jobba smart för att locka besökare – och få dem att återvända. Här är några tips och trix som köpcentrum tagit till för att omvandla handelsplats till mötesplats.

Kundklubbar

[ Annons ]

Fri parkering, rabatter eller VIP-aktiviteter. Handelsplatsernas kundklubbar ger butikerna möjlighet att öka sin synlighet. Ofta skickas erbjudanden via sms eller e-post.

 

Köpcentrumvärdar

Conciergerollen har fått ett rejält uppsving. Något utmärkande för moderna köpcentrum är att besökarna alltid har någon att fråga. Parkeringsvärdar i garagen kan visa vägen till närmasta ingång, personal shoppers hjälper kunder att byta ut hela sin garderob och framåt jul dyker presentinslagningsbåsen upp.

 

Egna appar

Kartor för att hitta rätt, butikslistor, öppettider, positioneringstjänster som gör att besökarna kan hitta sina vänner i köpcentret. Kunden kan förbereda sitt besök genom att läsa i appen om vilka erbjudanden och förmåner som är på gång. Också bra för att  hantera digitala presentkort.

 

Ge plats för familjen

Att ta betalt för toalettbesök är minst sagt ute. Landets mest framgångsrika köpcentrum har insett att den som behöver gå hem för att kissa inte kommer tillbaka för att shoppa färdigt samma dag. På moderna köpcentrum har toalettutrymmena vuxit till lounge-präglade familjerum med amningsrum, mikrovågsugnar för barnmat och sittplatser för småttingarnas mellanmål. Lekrum för barnen har blivit en självklarhet. En del köpcentrum, däribland Mall of Scandinavia, erbjuder till och med barnpassning.

 

Omfamna e-handeln

På senare år har de stora detaljhandelskedjorna börjat erbjuda sina kunder att handla varor hemifrån och sedan hämta ut dem i fysisk butik. Kunden slipper väntetid och butiken sparar in porto. Hos Mall of Scandinavia finns en särskild avdelning där kunder kan hämta ut, prova och även skicka tillbaka kläder som de handlat på nätet.

 

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]