Sporthandeln minskade med 9,6 procent under första kvartalet 2022. Det enligt färska siffror från HUI Research.
Sportindex från branschorganisationen Svenskt Sportforum har tagits fram i samarbete med HUI Research. De siffror som nyligen presenterats visar minskad försäljning med -9,6 procent i sporthandeln under första kvartalet 2022, jämfört med samma period föregående år.
Den största minskningen, 16,5 procent, har skett i e-handeln. Butiksförsäljningen minskade med 9,3 procent. Sporthandelns e-handelsandel uppgår nu till 18 procent, vilket är samma nivå som under första kvartalet 2021.
Andra nyckeltal i Sportindex för fösta kvartalet:
• Försäljningen av skor minskade med -4,4 procent. Den starkast bidragande faktorn till nedgången är den viktiga vinterkategorin outdoor/kängor som tappade -34,1 procent under perioden.
• Klädförsäljningen minskade med -10,7 procent.
• Försäljningen av utrustning minskade med -15,2 procent. Dålig säsong för längdåkning bidrar med ett tapp på -43,4 procent.