[ Annons ]

Foto: Sveriges Centrum- och platsutvecklare.
Publicerat 26 april, 2022

Sveriges Centrum- och platsutvecklare växlar upp

Riksorganisationen Sveriges Centrumutvecklare byter namn. Med tillägget ”plats” vill man spegla medlemmars arbete på ett bättre sätt och samtidigt vara bättre rustade för framtiden.

Sveriges centrum- och platsutvecklare, som fyller 25 år nästa år, startade som ett nätverk för centrumledare i Sverige. Föreningen har sedan starten gått igenom en rad olika transformationer, i takt med att samhället och medlemmarnas titlar och arbetsuppgifter förändrades – från centrumchefer till centrumutvecklare.

– Vi brukar skoja att vi har gått från ballongblåsare till strateger. Förr räckte det med att någon stod och blåste upp ballonger för att fixa eventet, nu arbetar vi mycket mer strategiskt. Yrket har verkligen utvecklats, och vi som organisation med det, säger Marlene Hassel, ordförande för Sveriges centrum- och platsutvecklare.

[ Annons ]

Nu förnyar sig alltså organisationen igen, med nytt namn och grafisk profil, för att bättre spegla medlemmarnas arbete, där ”plats” har lagts till för att belysa att yrket inte längre bara handlar om att utveckla ett centrum.

– Förändringen kanske inte ser så stor ut, men för yrkeskåren och nätverket är det väldigt tydligt. Centrumutveckling är begränsat till just ett centrum, och destinationsutveckling har stor fokus på besöksnäringen. Men en plats kan vara så mycket mer; ett torg, ett stråk, en bykärna, säger Marlene Hassel.

Landets centrumutvecklare har precis kommit ur en av yrkeskårens mest prövande perioder. När städerna stängde och kunder slutade besöka butikerna blev möjligheterna för platsutveckling och event helt plötsligt minimala, vilket gjorde att många av medlemmarna i Sveriges centrum- och platsutvecklare både kreativa och lamslagna. Många hörde av sig till organisationen och berättade att de inte hade något att göra. Och samverkan är svår att få till digitalt, om man inte har skapat en relation till personen innan, menar Marlene Hassel.

– Men många jobbade fantastiskt under de här åren, med ökad presentkortsförsäljning och butiker som flyttade ut på gatan. 

Den blev det absolut viktigaste forumet för medlemmarna under pandemin. Antalet medlemmar ökade med 100 procent och de delade av erfarenheter, tips och smarta idéer med varandra, säger Marlene Hassel.

Nu när pandemin tycks ha klingat av har trycket på landets centrum- och platsutvecklare ökat markant. Plats- och centrumutvecklre känner flåset i nacken, berättar Marlene Hassel. Men att ställa om snabbt när folket förväntar sig aktiviteter är inte helt utan utmaningar.

– Det kan vara så att en kommun bestämmer sig för att göra något för invånarna men gör det som en one-man-show. Men vårt yrke handlar ju om samverkan med fastighetsägarna, handlarna och kommunen. Ju mer samverkan och ju bättre relationer desto bättre resultat, säger Marlene Hassel.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]