Botkyrkabyggens nya sopbil ska rensa bostadsområdet på saker som kan orsaka skador hos de boende eller försvåra för entreprenörer.
Den nya sopbilens två anställda, Katarina Forsström och Bashar Abdulzahra, går varje morgon genom arbetsordern som deras kollegor har ställt samman. De avgör vad som är akut och prioriterar att hämta saker som ökar risken för brand eller som står i vägen för till exempel entreprenörer, reparatörer och städare.
– Vi på grovsopbilen är anställda för att öka säkerheten och trivseln, det är vårt jobb. Men vi behöver alla hjälpas åt. För din egen skull, lägg saker på rätt plats. Det handlar om din och dina grannars hemmiljö, säger Katarina Forsström, nyinrättad fastighetsvärd special på Botkyrkabyggen.
Arbetet pågår måndag till fredag varje vecka, och de hämtar allt ifrån soffor och kylskåp till pianon och trasiga speglar.
– Barn och djur ska inte riskera att göra sig illa på trasiga speglar och porslin i entrén eller att en soffa börjar brinna i en källargång, säger Katarina Forsström,
De tunga lyften och de många vändorna till återvinningscentralen kostar Botkyrkabyggen både tid och pengar som bolaget skulle ha kunnat lägga på andra åtgärder för att öka trivseln i bostadsområdena.
– Vi ser många kläder i grovsoprummen. De ska inte läggas där, de är brännbara sopor och ska slängas i soptunnan. Men om de är fina, ge bort dem till second hand eller en hjälporganisation i stället, säger Bashar Abdulzahra.