Biltrafiken där barn vistas i Stockholm måste bli säkrare. Det menar Miljöpartiet, som därför vill inför bilfria zoner vid skolor och förskolor.
En av fördelarna med åtgärden är enligt Miljöpartiet att fler barn ska kunna gå eller cykla till skolan. Lars Strömgren, trafikborgarråd Stockholms stad, menar att trafiksituationen utanför många skolor i dag är en ren trafikfara.
– Det gör att föräldrar inte vågar släppa i väg sina barn till fots eller cykel och istället skjutsar dem med bil. Det gör att kaoset vid hämtning och lämning blir ännu större. Det är en negativ spiral som vi vill bryta, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
De bilfria zonerna ska i stället användas för att skapa mer aktivitet till barnen under dagarna, med möbler och lekredskap.
– Stockholm en trång stad där mycket ska få plats. Det gör att skol- och förskolegårdarna ofta är i minsta laget. Vi vill att asfalten utanför skolor och förskolor ska bli en slags förlängning av gården, som kan fyllas med lekutrustning eller utomhusklassrum, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Under 2023 kommer staden att undersöka vilka skolor och förskolor som är bäst lämpade för lekgatorna och föra dialog med intresserade föräldraföreningar och rektorer. Förhoppningen är att ett stort antal barn ska beröras av projektet.
– Det här är ett billigt sätt att förbättra vardagen för barn och elever i Stockholm. Vi vill stänga av biltrafiken utanför samtliga skolor och förskolor där det är möjligt, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Den rödgröna majoritetens budget antas av Stockholms kommunfullmäktige 13 december.