Katja Bolander, centrumchef för Kista Galleria.
Publicerat 30 juni, 2022

Matmissionen öppnar i Kista Galleria

Att Stockholms Stadsmissions sociala matbutik Matmissionen i höst flyttar in i Kista Galleria är den första av flera hållbarhetssatsningar av centrumägaren Citycon.

Matmissionen är Stockholms Stadsmissions sociala matbutiker som syftar till att minska matsvinn och stötta personer i ekonomisk utsatthet. Utbudet består av vad som annars varit matsvinn från dagligvarubranschen. Medlemmar i Matmissionen handlar till ett reducerat pris samtidigt som och butikerna är en chans till arbetsträning för personer som idag står utanför arbetsmarknaden.. 

Idag finns det fyra butiker i Stockholms län – i Hägersten, Jakobsberg, Hallunda och Handen. Butiken i Kista blir den sista av tre som öppnar under 2022 genom ett samarbete mellan Stockholms Stadsmission, Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers förbund.

[ Annons ]

– Att öppna i Kista känns väldigt bra, då vi vet att efterfrågan är stor i Järvaområdet. Vi vill vara så tillgängliga vi kan för vår medlemsmålgrupp, och där passar Kista Galleria med sina goda förbindelser otroligt bra för oss, säger Johan Rindevall, chef Matmissionen på Stockholms Stadsmission. 

Att butikshandeln haft det tufft under pandemin skapar naturligtvis möjligheter för denna typ av verksamheter på platser som tidigare varit förbehållet mer kommersiell verksamhet. Men Katja Bolander, centrumchef för Kista Galleria, menar att det inte är den främsta anledningen i detta fall.

– Det har naturligtvis varit tufft inom retail. Men vi ser faktiskt att det börjar vända åt det positiva hållet. Nyligen har vi fått klart med ett par större aktörer. Det handlar egentligen mer om att vi håller på med en större omklustring av butikerna. I och med att vi kunnat flytta Systembolaget så har vi fått tillgång till en större lokal och möjlighet att utveckla flera hållbarhetssatsningar, säger Katja Bolander.

Matmissionen blir den första aktören i en rad nya initiativ inom hållbarhet.

– Vilka kan jag inte avslöja, eftersom vi fortfarande sitter i förhandlingar. Men det kommer att dyka upp flera satsningar i höst, säger Katja Bolander.

Hon säger att hållbarhetsfrågan ligger både henne och Citycon varmt om hjärtat, men att det lika mycket är en rent affärskritisk fråga.

– Vi märker ett helt annat kundbehov än för bara några år sedan. Människor är mer medvetna om dessa frågor, så för oss har det mer eller mindre blivit ett ren hygienfaktor att arbeta med olika hållbarhetsfaktorer i våra köpcentrum, säger Katja Bolander.

Hon märker också en önskan hos det mer traditionella kommersiella hyresgästerna att ingå i ett mer ansvarsfullt sammanhang.

– Men så kommer också Matmissionen att praktiskt samarbeta med flera aktörer i Kista Galleria för att hitta lösningar för minskat matsvinn och annat, säger Katja Bolander.

Matmissionen har ännu inget exakt öppningsdatum, men senast i september ska man finnas på plats. 

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]