[ Annons ]

Foto: Janerik Henriksson
Publicerat 25 maj, 2022

En paketbox räcker för Einar Mattsson

Utbudet av transportbolag är rekordstort just nu. Och många av dem vill placera ut sina egna paketboxar hos fastighetsägare. Einar Mattsson tog ett helhetsgrepp och valde en box för alla.

I dag står e-handel för 16 procent av den totala detaljhandeln. Men det är en siffra som stiger konstant, även om det är en lite dipp just nu. Svensk Handel spår att andelen e-handel kommer att stiga till hela 40 procent 2030.

Det ställer inte bara stora krav på transport och logistik; även landets fastighetsägare och bostadsrättsföreningar behöver ställa om för att tillgodose de boendes krav på service. 

[ Annons ]

Flera logistikföretag har redan börjar erbjuda in sina paketboxar gratis mot att fastighetsägare upplåter mark, men som Fastighetstidningen skrev i en tidigare artikel riskerar vi i framtiden hamna i en boxdjungel där flera operatörer placerar ut sina egna skåp i samma område. Emma Maraschin, chef på Post- och telestyrelsens enhet för postfrågor, stängde inte dörren för en framtida reglering i frågan och betonade vikten av valfrihet för de boende.

– Som fastighetsägare är det viktigt att tänka på mottagarna så att de kan få god service från samtliga leverantörer, sa hon till Fastighetstidningen. 

Fastighetsbolaget Einar Mattsson tog ett helhetsgrepp på paketleveranser under 2017, när debatten om ”last mile”-problematiken var som hetast. Fastighetschef Martin Fors berättar att bolaget 2018 först provade Postnords fastighetsnära boxsystem.

– När man själv handlar på nätet så kan man ju konstatera att det finns en uppsjö av olika leverantörer. Då började vi diskutera; vad händer om vi har proprietära system? Ska vi ha tre boxar då? Det är ju inte praktiskt, säger han.

Hösten 2019 fick Einar Mattsson upp ögonen för Iboxen, som erbjuder en paketbox som är öppen för alla logistikföretag. Det gjorde valet enkelt.

– Vi valde den som är öppen för alla, där alla kan ansluta sig. För mig är det här en ganska enkel logik. De boende får snabb tillgång till sina leveranser, samtidigt som vi som fastighetsägare slipper en massa byråkrati eftersom vi kan prata med en enda operatör, säger Martin Fors.

En av Einar Mattssons initiala farhågor var hur området kring boxarna skulle skötas om. Martin Fors berättar att man var orolig över nedskräpning, men att det blev precis tvärtom.

– Vi trodde att det skulle ligga en massa emballage från paketen, och att det skulle se ut som en återvinningsstation runt boxen, men så blev det verkligen inte. Iboxen tar hand om sina boxar och har en runt om kring-service, om vi felanmäler så kommer de och städar upp. Och de boende stökar inte ned alls, de kommer dit hämtar sina paket och går hem, säger han. 

Martin Fors är övertygad om att paketboxar öppna för alla leverantörer är framtiden, något han tror att till och med att Postnord till slut kommer att inse.

– Det här är inte rocket science, utan en supersimpel grej. Vad är värdet att ha sin egen box? Jag vill hävda att det finns en spelare kvar om tre år och att Postnord kommer att underhålla sina egna boxar. Dessutom handlar det om begränsad yta. Hur många fastighetsägare har plats för två boxar på sin mark? Och om du inte äger din mark, kommer kommunen tillåta flera olika boxar i olika färger på sin mark? Tveksamt. Boxarna måste ju passa in i stadsrummet också, säger Martin Fors. 

Kostnaden för Iboxen är lika med noll för fastighetsägaren. Iboxen lyfter boxen på plats och inom tio minuter är den klar för användning. För kostnaden står det företag som varorna beställts från, precis som i fallet med dagens ombud. Martin Fors tror dock att den kostnaden delvis kan komma att förflyttas till de boende.

– Dagens situation är en ohållbar affärsmodell. Jag tror att mottagaren i framtiden kommer att ha 24 eller 48 timmar på sig att hämta sitt paket i boxen, utan kostnad. Men att man därefter får lägga till en kostnad per dygn tills man har möjlighet att hämta det, säger han.

Markus Trautmann är kommunikationschef på Iboxen och han berättar att bolaget nyligen passerade gränsen för 1 000 utplacerade paketboxar i Sverige och att de finns i 45 av landets kommuner. Bland investerarna finns fastighetsbolagen SBB och Balder, som möjliggjort den snabba expansionen. För att möta den ökande efterfrågan på hemleveranser är en fortsatt utbyggnad av öppna fastighetsnära boxar nödvändig, menar han.

– I dag kan en snabb chaufför hinna med upp till 150 hemleveranser per pass. Med en öppen box kan den mångdubblas. I Polen ligger man långt fram med boxar, och där kan en chaufför hinna leverera 1 300 paket till boxar på ett arbetspass. I dag krävs det väldigt många chaufförer för att leverera ganska få paket, med öppna boxar finns det därför väldigt stora besparingar att göra, både ekonomiska och ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Markus Trautmann.

Läs också:

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]