”Vi är inte mer spännande än ett postorderföretag”

Footway har som många andra e-handelsföretag en bit kvar till vinst. Men de är säkra på att nya generationers köpvanor kommer att förändra kartan.

Annons:

Annons:

Annons:


Det är antagligen en slump men ändå ett tidens tecken att Footway, en av de stora växarna inom e-handel, nu sitter i de lokaler som ett tryckeri lämnade när prispressen inom dagstidningstryck blev för stor. Tryckt media trängs som bekant allt mer tillbaka av de digitala kanalerna.

Daniel Mühlbach, grundare av Footway påpekar även när vi träffar honom att Lensway som han
startade 1999 då flyttade in i lokaler i Kista som tidigare skivbolaget Warner Music hyrt. Också det en bransch som tillhör en svunnen analog tid.

Med 14 års erfarenhet av e-handel tillhör Daniel Mühlbach pionjärerna inom svensk e-handel och det första han betonar med kraft är att e-handel inte är någon nymodighet och att det långt ifrån är så ”sexigt” som vissa investerare tror.

– Vi jobbar i princip som ett postorderföretag. Allt handlar om att ha god ordning och koll på kostnaderna. Inte särskilt mycket högteknologi, säger Daniel och visar runt i det enorma lagret med 459 varumärken – i princip de flesta som finns på marknaden. Man har nyligen nästan dubblerat ytorna för att kunna expandera.

Daniel påpekar att Rutger Arnhult, storägare i Corem och Klövern, två bolag med många logistikfastigheter, är delägare i Footway. Han äger tio procent av aktiekapitalet. Men lokalen hyrs ut av Catena, en av Arnhults konkurrenter.

– Det finns onekligen fortfarande en viss skepsis kvar mot e-handeln. Jag tror att det till största delen är en generationsfråga. Om jag vill göra ett köp så tänker jag på vilken affär jag ska åka till. Frågar jag mina tre barn som är från fem till tio  år säger de att vi ska kolla på nätet.

Ett lågt pris var det man i början förknippade med e-handel. Nu är det, säger Daniel Mülbach, snabba och säkra leveranser som folk värderar högst i kundenkäter.

– Det ska vara problemfritt. En återköpande kund är en bra kund. Att hitta nya kunder är nämligen oerhört kostsamt. Marknadsföringen är en av våra största kostnader.

Men varför köper folk skor på nätet när man kan gå till butik, prova och gå hem med kartongen under armen?

– Det stora utbudet finns på nätet. Och, säger Daniel, i retail är det tillverkarna och butikerna som styr utbudet och vad du ska köpa. På nätet är det du som bestämmer. E-handel är konsumentmakt och det gillar många av våra kunder.

Som så många andra nya e-handlare visar inte heller Footway svarta siffror trots att omsättningen ökat från 3 miljoner kronor 2011 till 100 miljoner i år. Investeringar i lokaler, distribution, lager och inte minst marknadsföring har varit stora. Kostymen man nu sitter i ska klara av en halv miljard i omsättning.

– Men när tillväxten blir dyrare minskar dessa investeringar och lönsamheten ökar. Det är grundläggande för all expansion.

Vad känner han då för skohandlare, kanske ofta i mindre städer, som inte klarar av konkurrensen från nätet?

– Jag kan definitivt sympatisera med dem och förstår att det är jobbigt. Men skiftet är drivet av konsumenterna som vill ha ett stort utbud.

Annons: