[ Annons ]

För tionde året i rad har Väla Centrum nöjdast hyresgäster i CFI group och Fastighetsägarnas årliga undersökning. Niklas Blonér, Centrumchef på Väla Centrum, mottog diplomet under prisutdelningen i Stockholm den 17 oktober. Foto: Robin Bratt
Publicerat 17 oktober, 2017

Väla vana vinnare – nöjdast hyresgäster för tionde året i rad

För tionde året i rad så är Väla Centrum det köpcentrum i Sverige med nöjdast hyresgäster. För att nå dit har man satt besöksupplevelsen i fokus med bland annat egna modevisningar.

Väla Centrum prenumererar på titeln numera. Med ett index på 88 av 100 är de för tionde året det köpcentrum med nöjdast hyresgäster, när CFI group och Fastighetsägarna Sverige bjöd in till prisutdelningscermoni i Stockholm. Det märks tydligt i andras framföranden att Väla centrum, som ägs av Skandia fastigheter, är en inspiration för många fastighetsägare. Representanter från vinnare i övriga kategorier fattade sig kort när de mottog sina diplom, men Väla gavs plats att presentera hur de arbetar för att bibehålla sitt höga Nöjd-Kund-Index, NKI.

[ Annons ]

– Vi jobbar inte med förvaltning och vi jobbar inte med lokaluthyrning. Vi jobbar med showbiz, säger Niklas Blonér, Centrumchef på Väla efter att ha mottagit sitt diplom.

Köpcentrumet ligger i Ödåkra, bara några kilometer nordost om Helsingborg. Just platsen ger en unik konkurrensfördel.

– Vi har väldigt bra förutsättningar. Vi har som enda köpcentrum i Sverige ett läge vid både E4:an och E6:an – Stockholm och Göteborg.

Men det är också tydligt att det annars är konsumentupplevelsen som ska locka människor till Väla centrum. Nöjda besökare ger nöjda hyresgäster. Väla arrangerar bland annat musikkonserter, digitala festivaler och härnäst – en modevisning. Rullstolsburna besökare har möjlighet att handla med särskilt anpassade motordrivna rullstolar och vid de inhägnade busstationerna finns det TV. De jobbar även aktivt med att bli mer hållbara. De erbjuder laddning av elbilar och har solcellspaneler installerade på taket, men de ska bli ännu mer hållbara, menar Niklas Blonér.

– Vi kommer tredubbla antalet solcellspaneler mot det vi har nu. Vi ska klippa kabeln till det kommunala elnätet. Vi vill visa att vi inte bara vill utan att vi faktiskt gör något också.

Fastighetsbarometern är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och CFI Group. De gör en årlig analys av svenska hyresgäster uppfattning om sina hyresvärdar och presenterar årligen vinnare i kategorierna fastigheter och köpcentrum.

CFI group beräknar även ett branschsnitt som kan jämföras med andra branscher. Fastighetsbranschen, med ett snittindex på 73, ligger väldigt bra till jämfört med snittet i andra branscher, menar Magnus Johnson, projektansvarig för Fastighetsbarometern på CFI group.

– Fastighetsbranschen har kommit väldigt långt i sitt arbete med att uppnå hög kundnöjdhet.

I den andra huvudsakliga kategorin var det Pembroke Real Estate som hade nöjdast hyresgäster, med ett NKI på 83, och fick motta Fastighetsbarometerns diplom. De pekade mot ett nära, ständigt pågående samarbete med sina hyresgäster som en viktig faktor.

– Man kan inte förvalta en fastighet på avstånd. Vi är ute i fastigheterna varje dag. Vi pratar och sätter oss in i våra hyresgästers vardag så att vi kan möta deras behov. Små detaljer gör stor skillnad, säger Karl Sundholm, fastighetsförvaltare på Pembroke.

Högst förbättring av sina NKI hade Seb och Novi real estate. Hufvudstaden tog hem utmärkelsen som bästa Large Cap bland fastighetsbolagen.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]