Stena Fastigheter prisas för mångfaldsarbete

Som ett resultat av sitt långtgående arbete med mångfald i Malmö har Stena Fastigheter vunnit priset Årets Mångfaldssmarta Företag 2016. Priset delas ut av MINE.

Annons:

Annons:


Förra året vann Stena Fastigheter Fastighetstidningens utmärkelse Årets Fastighetsägare. I år vinner de MINE:s pris Årets Mångfaldssmarta Företag 2016.

– Vi är mycket stolta över priset och för att vårt arbete uppmärksammas. Stena Fastigheter Malmö har under många år arbetat systematiskt för att bli ett inkluderande företag. Mångfald går inte att tänka sig till, det handlar om att våga göra saker annorlunda, och det försöker vi, säger Unni Sollbe, vd för Stena Fastigheter Malmö.

Mångfaldsarbetet inom Stena Fastigheter Malmö innefattar en bredd av aktiviteter. Alla medarbetare utbildas i normkritiskt tänkande och i HBTQIA genom samarbete med Malmö Pride.

Målet för 2018 är att 20 procent av medarbetarna ska ha utländsk bakgrund. Redan nu är nästan nått. Andra åtgärder handlar bland annat om mentorskap för utländska akademiker, stöd till läxhjälp och matteprojektet Mathivation i utvalda skolor, ledarskapsprogram för unga som ska bidra till ökad mångfald i chefsleden framöver och stöd till Fryshuset och näringslivinitiativet Little Big Malmö.

– Arbetet med mångfald är något som genomsyrar hela Stena Fastigheter och vi är mycket glada över att ha fått det här priset för vårt arbete i Sydsverige, säger Christel Armstrong Darvik, Koncernchef Stena Fastigheter.

Juryns motivering:

Årets mångfaldssmarta företag arbetar långsiktigt för det samhälle och den närmiljö de verkar i. Genom innovativa arbetsmetoder, ett målstyrt mångfaldsarbete och konkreta satsningar på utbildningar har de lyckats att skapa engagemang och delaktighet inom sin egen organisation. De arbetar dessutom aktivt för att skapa sysselsättning för de individer som har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden. Årets vinnare har förstått hur mångfaldsberget ska förflyttas, sten för sten.

Bedömningen görs utifrån en organisationsteoretisk modell för Kulturell intelligens (CQ) som grundar sig på följande fyra kriterier: Drivkrafter, kunskap, strategier och handling.

 

Annons: