Så ska gallerian i Stockholm locka kinesiska turister

Gallerian Mood Stockholm vill locka fler kinesiska besökare. Därför har de som första handelsplats i Sverige valt att gå med i Kinas största sociala närverk Wechat.

Annons:

Annons:


I Wechat kan kinesiska besökare nu navigera runt bland handelsplatsens 50-tal butiker, restauranger och caféer och ta del av aktuella erbjudanden.

Besökarna kan ansluta sig till Moods Wechat-konto genom exempelvis iBeacons, som är en positionstjänst för inomhusbruk och QR-koder.

– Med ett eget konto på Wechat har vi nu möjlighet att kommunicera direkt med våra kinesiska besökare på ett helt nytt sätt. Mood Stockholm har sedan vi slog upp portarna varit en plats där nya idéer och koncept får utrymmet att växa. Det ska bli oerhört utvecklande och spännande att följa den här satsningen, förhoppningsvis kommer vi att inspirera och attrahera ännu fler besökare, säger Karin Lagerqvist, marknadsansvarig på Mood Stockholm.

Som första klädbutik i Sverige kommer även Best of Brands i Mood Stockholm att låta kinesiska kunder betala med den digitala betalningslösningen Alipay direkt i kassan.

De båda lösningarna har gjorts möjliga genom byrån Cimple Marketing, ett stockholmsbaserat företag som är experter på kinesisk marknadsföring och digitala betalningslösningar.

Om Wechat: 

Med nästan 900 miljoner användare är Wechat Kinas överlägset största sociala media plattform. Wechat har på ett effektivt sätt lyckats att integrera alla delar av vardagslivet på en digital plattform. Med tjänster som chat, samtal, taxibokningar, blogginlägg och mobilhandel finns i princip allt som användarna behöver på Wechat. I Kina har flera kinesiska företag egna Wechat-konton.

Om Alipay: 

Alipay (en del av Alibaba Group) har med sina över 450 miljoner aktiva användare revolutionerat konceptet digital betalning. Precis som WeChat är Alipay en multiplattform där betalningsmöjligheterna bara utgör en liten del av ett omfattande tjänsteutbud. Alipay är en naturlig del av de kinesiska konsumenternas liv. I ett land med över 1,3 miljarder invånare, där två tredjedelar av smartphone-användarna handlar med sin mobiltelefon, är Aliplay den största aktören.

 

Annons: