Så gick bostadssnacket i sociala medier 2016

Ny bostadsminister, amorteringskrav och fortsatta spekulationer om en eventuell bostadsbubbla. Det pratades mycket om bostadspolitiken på sociala medier under förra året. Mäklarföretaget MOHV har kartlagt om vad.

Annons:

Annons:


Samtalen om bostadsmarknaden dominerades av frågor kring hur man ska gå tillväga för att få låna pengar till ett bostadsköp och hur man ska prata med sin bank för att få så bra lånevillkor som möjligt. De diskussionerna utgjorde hela 47 procent av alla omnämnanden av ordet Bostadsmarknaden, visar MOHV:s kartläggning över förra året. Endast 3 procent av alla omnämnanden om rörde amorteringskravet och 2 procent diskussioner om en eventuell bostadsbubbla.

– Det råder en utbredd efterfrågan av kunskap och rådgivning när det kommer till köp av bostad, detta är även något våra mäklare märker av i vardagen, säger Diana Selguson, tillväxt- och utvecklingschef på MOHV.

Diskussionsforum utgjorde den största kanalen för diskussioner om bostadsmarknaden i sociala medier. Men det stora intresset för speglades även i nyhetsmedia som var den nästa största kanalen och stod för 24 procent av alla omnämnanden. Därefter kom Twitter på 9 procent och bloggar på 2 procent.

Förra årets konversationstopp skedde den 13:e januari i samband med ett uttalande om bostadsmarknaden från Liberalernas partiledare Jan Björklund som sa att det som saknas på den svenska bostadsmarknaden är två saker – bostäder och marknad.