Butiksraggaren i Olofström

Handeln kan blomstra på landets alla orter. Det menar Frank Arnesson som med omsorgsfullt utvalda hyresgäster, långa kontrakt och total tillit till kalkylen har förvandlat Olofströms centrum till en modern och välmående handelsplats.

Annons:

Annons:

Annons:


Här börjar det med Volvo, sedan fortsätter det hela vägen med massor av underleverantörer, säger Frank Arnesson och sveper med den ena handen över den verkstadsbelamrade horisonten medan den andra vilar på ratten.

Han är vd i bolaget Säljfast som han själv startat tillsammans med sin hustru, och han skiljer inte nämnvärt på vad som är hans och vad som är andras när han visar runt i Olofström i nordvästra Blekinge – han är stolt över hela orten. Och det har han anledning att vara. Efter hot om verkstadsnedläggningar och andra hårda prövningar härom året har det 13 000 man stora samhället verkligen återhämtat sig. Handelsindex – som mäter förhållandet mellan invånarnas konsumtion och den lokala handelns omsättning, ligger på över 100 och kommunen rankas som den sjunde bästa i Sverige när det kommer till företagens resultatökning.

–?Kommunen gör ett jättebra jobb, och människorna är väldigt Olofströmstrogna, nämner han som några av förklaringarna till ortens välmående.

Frank Arnesson är vd i bolaget Säljfast som han själv startat tillsammans med sin hustru.

Men Frank har minst sagt själv dragit sitt strå till stacken för att få Olofströms centrumhandel på fötter. För fyra år sedan köpte han sin första handelsfastighet i centrala Olofström – en nedlagd möbelaffär med sönderslagna lampor.

Omgivningen var skeptisk när Frank bestämde sig för att försöka ruska liv i den slumrande centrumhandeln i Olofström samtidigt som världsekonomin stod på ruinens brant 2008.

–?”Aldrig i livet”, sa familjen, men jag såg potential, ringde mäklaren och kollade på Olofströms struktur. Livsmedelshandeln gick bra, så jag bestämde mig för att försöka få hit Netto.

Hyreskontraktet var redan överenskommet innan Frank köpte lokalen för 8,6 miljoner kronor och sedan rustade upp den. Då stod 2?736 av totalt 3?200 kvadratmeter tomma.

Jag gick bara i skolan de åren jag var tvungen, jag har alltid varit mer av en entreprenör och velat gå min egen väg.”

Ganska snart efter att Netto kommit på plats steg hyresintäkterna från 382 000 till 2 690 000 kronor per år. Sedan dess har stora delar av centrum förvandlats. Huvudgatan kantas i dag av fräscha butiker, restauranger och caféer med stora glasfönster ut mot de förbipasserande fotgängarna och trafikanterna. Under projektledning av honom själv har Säljfast byggt om alla fastigheter som de köpt i Olofström. Glasväggar, belysning, plattsättning och parkeringsplatser – allt för att kunna erbjuda framtida hyresgäster så färdiga, och attraktiva, lokaler som möjligt.

–?Det här huset hade butiksingångarna på baksidan förut, och bara ett enda fönster ut mot gatan, det var ju ingen som gick in där, säger Frank om huset där han i dag inhyser sitt flaggskepp bland hyresgäster – klädkedjan Kappahl.

I utbyte mot sitt totala engagemang förväntar sig Frank att hyresgästerna håller rent och snyggt i hans lokaler. Här har lite skräp hamnat utanför papperskorgen.

Vägg i vägg ligger en mindre klädbutik som dubblat sin omsättning sedan klädjätten slog upp portarna precis bredvid. Butiksägaren Madelene Olsson hälsar glatt på Frank och bekräftar att vinden vänt sedan Kappahl installerades och hennes egen butik fick ett ansiktslyft i samma veva.

–?En klädaffär behöver inte slå ut en annan, de kan ju komplettera varandra istället, säger Frank. Handel föder handel, sammanfattar han med samma självklarhet som att solen går upp varje dag.

Detta återkommande mantra ligger till grund för de kalkyler han gör inför varje ny satsning. Att köpa och rusta upp nedgångna handelslokaler i en sydsvensk småort tycker han snarare handlar om enkel matematik framför riskfyllda chansningar.

–?Ta Karlshamn till exempel, de har 35 000 invånare och fem skobutiker. Här bor det 13 000 invånare, då tänkte jag att vi borde kunna ha två skobutiker som går bra, och nu har vi det.

”Ska vi prata lite mer på måndag då?” Frank bokar in möten med sina hyresgäster när han ändå har vägarna förbi.

Frank beskriver sin skolgång som rastlös. Elva år gammal började han hjälpa till på sin pappas gård, och han har tjänat sina egna pengar ända sedan dess.

– Jag gick bara i skolan de åren jag var tvungen, jag har alltid varit mer av en entreprenör och velat gå min egen väg.

Att det skulle bli just fastighetsvägen var inte tanken från början, men handelsbiten har funnits med i många år. Frank har lång erfarenhet av både import och försäljning. Under ett par år bedrev han själv produktion av textilier åt bland annat Ikea och Jysk, men prispressen på marknaden blev för stor, och Frank lade ner produktionen. Istället köpte han loss fastigheten han arbetat i, och fick igång en blygsam lönsamhet genom att använda den för magasinering. Sedan dess har det bara rullat på.

I Franks affärsidé ingår i dag ett ständigt helikopterperspektiv över bolaget och en stark delaktighet i kundernas verksamheter. Han driver själv alla projekt och har stenkoll på allt från kommande reor till vilket rör det nu var som skulle bytas på någons toalett. Även om alla förvaltningstjänster köps in, ska de flesta beslut kollas av med ett telefonsamtal till Frank.

–?Jag har haft samma hantverkare, vaktmästare och VVS-personer sedan starten. Jag litar på dem så att jag skulle kunna ta semester, men det har inte blivit så mycket ledigt ändå.

”Jodå, han är hela tiden”, vittnar en hyresgäst när Frank vant slår sig ner i en fåtölj i hennes lunchrum.

Under resten av rundvandringen bland Säljfasts alla lokaler i centrala Olofström passar en och annan hyresgäst på att ta upp smått och gott de ändå tänkt prata om med Frank nästa gång han har vägarna förbi, och det har han ingenting emot. Han har investerat mycket tid och pengar på att skräddarsy lokalerna för de hyresgäster han vill ha. I utbyte förväntar han sig att affärerna går så pass bra att hyresgästerna kan hålla sig kvar i lokalerna länge nog för att investeringarna ska löna sig för alla parter.

– Jag kan ha ett jäkla temperament om man inte sköter sig, erkänner han precis innan han tar en paus i intervjun för att snygga upp runt en papperskorg vid entrén till Netto där en näve nötter och ett par skrynkliga kvitton letat sig ner på marken.

Ibland kommer initiativet till förändring från hyresgästerna, ibland från honom själv.

– Pizzerian gick inget vidare förut. Det var omodernt och trist med furu i taket och allt. Jag skulle själv inte vilja äta där, så varför skulle någon annan vilja det? Då bestämde jag att vi skulle stänga ner i tre veckor och göra om inredningen, och det vände faktiskt efter det.

Frank Arnesson är övertygad om att centrumhandeln kan blomstra på mindre orter om fastighetsägarna bara vågar lägga pengar även på outhyrda lokaler.

I dag finns det inte så många fler handelsfastig­heter att snygga upp och hyra ut i Olofströms centrum. Bortsett från de kommunalt ägda fastigheterna har Säljfast köpt det mesta från ortens ena rondell till den andra. Istället har Frank börjat blicka mot grannorten Sölvesborg där han och hustrun bor.

Han är övertygad om att centrumhandeln kan blomstra på alla mindre orter om fastighetsägarna bara vågar lägga pengar även på outhyrda lokaler.

– Problemet är att få vågar investera tillräckligt tufft i centrumhandeln, men det måste man och det måste göras ordentligt. Det är inte värt att ha tomma lokaler bara för att man inte är villig att dela på investeringskostnaden.

Jag säger som Zlatan om sina dribblingar – ”det bara kommer”.

Men vilken intressent som helst duger inte för att Frank ska öppna plånboken. Han har sagt nej till fler än en aspirerande hyresgäst när han inte varit övertygad om att ett långsiktigt samarbete skulle fungera. Så hur vet han då vilka projekt som är värda att satsa på?

–?Jag säger som Zlatan om sina dribblingar – ”det bara kommer”. Jag kan se det färdiga resultatet framför mig. Då lägger jag upp en kalkyl, och sen kör jag på den utan att tvivla. Man måste våga lita på sin plan.

___________________________________________________

OM säljfast
Grundades: 2007.
Antal anställda: Två – Frank och hans hustru Christina som sköter bolagets administration.
Omsättning: 5 562 700 kronor före avskrivningar.
Bestånd: Cirka 15 600 kvadratmeter, varav 8 714 i Olofström. 1 285 kvadrat bostäder, resten kontors- och butikslokaler.
Hyresintäkter: Cirka 11,4 miljoner kronor per år. I snitt mellan 900-1000 kr/kvm för de kommersiella lokalerna.

___________________________________________________

10 frågor
Min bästa egenskap: Det jag tar tag i blir oftast till något bättre.
Motto: Det ska göras ordentligt. Jag ger mig inte förrän det blir bra, oavsett vad det gäller.
Bästa beslut jag någonsin fattat: Att jag började köpa fastigheter här, trots familjens skepsis.
Dyrköpt läxa som fastnat: När vi startade upp produktion för Ikea och det inte funkade alls.
Drömhyresgäst: En bygghandel skulle verkligen kunna gå bra i Olofström.
Om jag inte var i den här branschen: Jag skulle egentligen blivit svetsare, men blev allergisk och började syssla med handel istället.
Favoritbyggnad: World Trade Center. Jag var uppe i huset bara någon månad innan 11 september, det var riktigt häftigt.
Mat jag gärna äter: Gärna fisk, jag bor ju vid havet.
Bästa middagssällskap: Min familj.
Innan jag somnar: Läser jag böcker. Just nu är det Zlatans själv­biografi.