Ökat kaffesug: Kedjorna letar fler lokaler  

Cafémarknaden ökar mest inom restaurangsektorn. Framför allt är det kedjorna som expanderar, medan mindre aktörer backar eller står still. 

Annons:

Annons:

Annons:


Den svenska franchisekedjan Wayne’s Coffee tror att kaffesuget kommer att öka mer framöver. Därför planerar kedjan att dubbla antalet etableringar i Sverige de närmaste fem åren. Målet är att utöka från dagens 90 lokaler till 180.

– Vi tittar såväl på områden där det går att göra nyetableringar, framför allt Göteborg och Malmö, och på helt nya marknader där vi inte är idag, till exempel Växjö. Nya köpcentrum som kommer upp är alltid intressanta, säger Niclas Ahlestål, etableringsansvarig.

Enligt analysföretaget Delfi finns det flera orsaker till segmentets kraftiga ökning. Ett mer flexibelt matutbud, fler alkoholtillstånd och halverad moms kan vara några av orsakerna. Men det är främst de större kedjorna som ökar, de mindre står relativt still eller minskar.

Fakta

3,2 – så många koppar kaffe per dag dricker svenskarna. Det är näst mest i världen efter finländarna.

2015 omsatte cafébranschen över 6 miljarder kronor.

De totalt cirka 370 kedjerelaterade caféerna omsätter nära 1,6 miljarder kronor.

 

 

Annons: