Nya handelstrender flyttar fokus till logistik

Handlarnas framtidstro är dyster efter sommarens svaga försäljningssiffror. Samtidigt blir logistikfastigheter allt mer intressanta för institutionella investerare i takt med att e-handeln pressar de traditionella butikerna. 

Annons:

Annons:


Den dåliga sommarförsäljningen har drivit på handlarnas pessimism. För tredje månaden i rad minskar framtidstron hos svenska handlare, både sett till branschen i stort och sett till den egna butiken. Det visar Handelsbarometern som Svensk Handel genomför löpande.

– Det är oroande inför hösten. Handeln genomgår en stor omstöpning som till stora delar drivs av digitaliseringen. Många handlare ser sina affärsmodeller utmanas med pressad lönsamhet som följd, säger Karin Johansson, vd Svensk Handel, i en kommentar.

Mikael Söderlundh, partner och analyschef på Pangea Property Partners, uppmanar fastighetsägare att ta den senaste handelsbarometern med ro och tänka långsiktigt, men understryker att en transformering av handeln utan tvekan pågår.

– Generellt finns det en större osäkerhet runt handelsfastigheter än andra segment på grund av e-handeln, låga marginaler och överetableringar på vissa delmarknader. Men det är långa processer och inget som händer över en natt.

Motet från e-handeln påverkar också vissa typer av handel mer än andra. Säkrast i båten sitter de marknadsledande större köpcentrumen i strategiska lägen.

– Där kan man locka med brett utbud och andra upplevelser än själva handeln, exempelvis bio, god mat och service. Risken är större för volymhandeln i sekundära lägen där det saknas naturliga flöden och varorna lika bra kan köpas hemma framför datorn, eller i mobilen, säger Mikael Söderlundh.

Pangea Property Partners har noterat att vissa fastighetsinvesterare börjar skifta fokus för att anpassa sig för morgondagens handelslandskap.

– Under de senaste åren har det varit populärt bland institutioner att bygga upp en exponering mot livsmedel, vilket uppfattas vara en defensiv placering. Nu ser vi också att fler börjar intressera sig för lager- och logistiksegmentet. Tanken är att konsumtionen fortsätter men distributionskanalerna förändras. Många butiker görs om till showrooms där man kan visa upp sitt utbud, men sedan blir varorna hemlevererade eller hämtas upp någon annanstans, vilket kräver effektiva logistik-flöden, säger Mikael Söderlundh.

Annons: