HUI Research har kartlagt alla Sveriges alla stadskärnor. Resultatet är tvetydigt. Handeln spås minska, men ändå är stadskärnor i småstäder bäst rustade att klara nödvändiga omställningar.
Kartläggningen har gjorts av HUI Research inom ramen för Cityindex. Det är enligt Tobias Rönnberg, analytiker HUI Research, första gången som det presenteras en rikstäckande kartläggning av Sveriges alla stadskärnor.
Kartläggningen visar på att stadskärnornas ackumulerade marknadsandel uppgår till 16 procent, en dryg sjättedel, räknat av den totala detaljhandelsförsäljningen i Sverige 2016. Det kan ställas mot andra försäljningskanaler så som köpcentrum (21 procent), handelsområden (18 procent) och e-handel (8 procent) Stadskärnor i småstäder placerar sig högst när försäljningen i dessa ställs mot kommunens samt försäljning i relation till antal.
Tobias Rönnberg anser att stadskärnornas 16 procent faktiskt är lite sämre än förväntat.
– Men det är motsägelsefullt. För samtidigt ser vi att det är stadskärnorna som har bäst förutsättningar att klara framtidens utmaningar.
Tobias Rönnberg syftar då på omställningen från ett detaljhandelsdominerat utbud till ett mer varierat och balanserat sådant, till exempel med mer restaurang- och serviceverksamheter.
– Men det handlar om just förutsättningar. För att lyckas krävs det att man tar tillvara på möjligheterna. Och då krävs det betydligt bättre samverkan mellan handel och fastighetsägare än vad som ofta är fallet idag, säger Tobias Rönnberg.
Han menar att stadskärnorna kommit relativt långt i omställningen från ett detaljhandelsdominerat utbud till ett mer varierat och balanserat utbud med med mer restaurang- och serviceverksamheter. Det gör att effekterna av ökad e-handel inte slår lika hårt.
– Där kommer externa handelsplatser att få det betydligt tuffare, säger Tobias Rönnberg.
I kartläggningen konstateras det att 20 av 124 städer i Sverige saknar en stadskärna. Centrumbildningen är helt enkelt för gles för att definieras som stadskärna och klassificeras istället som stadsdelscentrum. Några av dessa är Borlänge, Lidingö, Märsta och Lerum.
Det är småstäder som dominerar topplistan över de stadskärnor som har störst andel av kommunens detaljhandelsförsäljning. I topp är Oxelösund följt av Hallstahammar och Tranås.
– Det innebär inte att just Oxelösund har den absolut bästa stadskärnan. Men man kan konstatera att den har en stark ställning i kommunen, vilket såklart kan förklaras av att det är långt avstånd till andra stora handelsplatser, säger Tobias Rönnberg.
Småstäder placerar sig även i topp avseende försäljning per invånare. Den listan toppas av Visby följt av Ulricehamn och Stenungsund.