[ Annons ]

Det var inte någon enkel resa att få till stånd en ny avfart från E4:an i Rosersberg. Men nu är den på plats och Owe Eklund och Jan Persson kan stolt konstatera att rikskombiterminalen väl fyller sitt syfte. Foto: Johan Jeppsson
Publicerat 25 september, 2015

Ny avfart som är guld värd

Fastighetsbolaget Kilenkrysset bekostade stora delar av den nya motorvägsavfarten i Rosersberg. En investering de hämtar hem på rejält höjda fastighetsvärden. Men den samlade samhällsvinsten är troligen ännu större.

Torsdagen den 24 september invigdes den enorma rikskombiterminalen Stockholm Nord i Rosersberg nära Arlanda flygplats, norr om Stockholm. En satsning som inte hade varit möjlig utan den nya avfarten från E4:an. Det är ett enormt bygge som Kilenkrysset tagit sig an. Det talas redan nu om att terminalen kan bli den mest betydelsefulla i landet och innebära ett lyft för hela regionen.

[ Annons ]

– Och jag som sagt: ”aldrig norr om Mälaren”. Det får jag äta upp nu, säger Jan Persson, ägare och grundare av koncernen Kilenkrysset.

I avsaknad av en ringled korkar södra Stockholm igen, menar han.

– Riksväg 55, som förbinder E20 i Strängnäs med E18 i Enköping, fungerar nu istället som vår ringled. Det gör att vi härifrån har närhet till Stockholm, når hela Mälardalen och samtidigt kan leverera till både Norge och Finland över natten.

Närheten till Arlanda är så klart en fördel. Men det är  framför allt bullerstörningen som gör området lämpat för logistikfastigheter.

Kilenkrysset  etablerade sig här för tio år sedan. Men försöken att få till en avfart har pågått mer än dubbelt så länge. Att man tvingats svänga av längre ner på E4:an var både krångligt och belastade miljön i onödan.

– Inte minst blev det viktigt när DHL tryckte på och sa att om inte detta blir löst vill de inte vara kvar, säger Owe Eklund, affärsutvecklare.

De lyckades få med sig Sigtuna kommun och Trafikverket på en plan där alla parter stod för en del av finansieringen. En process som byggde på att det fanns ett ömsesidigt förtroende.

– Jag etablerade mig inte här för att tjäna snabba pengar och sälja. Därför känns det så otroligt roligt och vi är så stolta att vi kunnat vara med och göra detta. Det finns ett stort behov av en rikskombiterminal och nu kan vi utveckla området.

Detta var en av de första OPS-lösningarna i Sverige. Jan Persson berättar att det inte var en helt enkel resa.

– Men Sigtuna kommun har varit bra. Vi har inte fått ja jämt. Men vi har hela tiden fått svar, det är minst lika viktigt. Så är inte fallet i alla kommuner, säger Jan Persson.

Naturligtvis finns det andra fastighetsägare som nu gnuggar händerna när de ser sina fastighetsvärden skjuta i höjden helt utan att ha investerat en enda krona.

– Det är lite trist. Men vi tar det, säger Jan Persson obekymrat.

Och så klart kan Kilenkrysset själva sälja och hyra ut till helt andra priser än tidigare.

– Men  framför allt känns det kul att kunna vara med och bidra. Det innebär en stor samhällsvinst när vi öppnar rikskombiterminalen. Att slippa långtradare som köar genom stan har ett stort värde, säger Owe Eklund.

Fakta/kombiterminal

I kombiterminalen flyttas containrar, trailers och lastflak från tåg till lastbil eller från väg till järnväg. Den totala investeringen inklusive byggnation och kranar är cirka 300 miljoner kronor.

Själva terminalen består av fyra järnvägsspår á 750 meter, och en total yta på 88 000 kvm.

I anslutning till terminalen har ett flertal företag etablerat sig. Här finns idag bland annat Lidl:s centrallager, Samdistribution, Dustin och DHL. Bygget av Ericssons nya datacenter pågår för fullt.

 

//bildtext//

 

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]