”Mipim är 80 procent nätverkande”

Helena Olsson, chef för stadsutveckling på Fastighetsägarna Stockholm, är på plats i Cannes under Mipim. Fastighetstidningen tog pulsen på hennes förväntningar på årets mässa.

Annons:

Annons:

Annons:


Direkt från den amerikanska tech-konferensen South by Southwest åkte Helena Olsson hem och vände för att ta sig vidare till Cannes och fastighetsmässan Mipim. Hon är lite jetlaggad, men ser fram emot spännande möten under några intensiva dagar i Cannes.

– Omvärldsbevakning är A och O för relevant policyarbete och för att hitta en bra affär. Det som är allra viktigast under Mipim är mötena med andra människor och att nätverka. Här i Cannes samlas fastighetsbranschen från hela världen på en och samma plats vilket gör det möjligt att få till många spontanmöten som ger upphov till nya idéer. Det är det som är hela grejen med Mipim, säger Helena Olsson.

Hur mycket av Mipim är nätverkande och hur mycket är inspiration?

– Jag skulle säga att 80 procent är nätverkande och 20 procent inspiration och intressanta föreläsningar.

– Mitt andra syfte utöver att nätverka är att omvärldsspana och se vad andra städer väljer att lyfta fram. Jag ser en tydlig trend i hela fastighetsbranschen att sätta människan i fokus. Mycket handlar om social hållbarhet, grön hållbarhet och Agenda 2030. Men i ärlighetens namn får dessa delar ganska liten exponering i montrarna. Hårda modeller och byggnader dominerar, vilket inte känns supermodernt.

Är det några särskilt intressanta seminarier du vill tipsa om?

– Jag tycker att seminarierna under innovations-spåret som har ett framtidsfokus verkar mest intressanta i år. Men återigen så är det ändå mötena som är det viktigaste.

Vad ska man tänka på som förstagångsbesökare på mässan?

– Boka in några möten i god tid före konferensen, men bara det som känns allra viktigast. Utöver det är det viktigt att ha mycket tid över för spontanmöten.

Vad snackas det mest om under mässan?

– Hållbarhet. Det är en global utmaning för våra städer. Urbaniseringen är jättepositiv på så många sätt, men den medför även utmaningar och att städer är i behov av affordable housing. Där tror jag att man behöver vara mer förutseende, och planera för hur man kan hantera de här frågorna i nästa steg.

Till sist, hur många visitkort har du med dig till Cannes?

– Ha! Inga! Det finns ju Linkedin.