Lastcykeln smidigare än firmabilen i Malmö

Firmabilen används bara någon gång i veckan. Hos Malmö Cityfastigheter är det el-lastcyklar som gäller. Så sparas tid genom god framkomlighet och parkeringsbekymmer är ett minne blott.

Annons:

Annons:

Annons:


Det kan bli upp till 1,5 mil per dag på lastcykeln, när Matías Gadea, som är fastighetstekniker hos Malmö Cityfastigheter, besöker fastigheterna i centrala Malmö.

– Man behöver inte leta efter parkering, lastcykeln kan köras ända fram till fastigheten. Och vi behöver aldrig oroa oss över p-böter eller att ordna p-biljetter.

Lastcykeln kan få dra tunga lass. Själva cykeln väger cirka 55 kilo, och ibland vintertid kan det bli över 100 kilo last när saltsäckar ska ut. Men elmotorn på 250 watt i bakhjulet gör att det inte särskilt tungtrampat.

Att cityfastigheter har lastcyklar är Matías förtjänst. Vid anställningen för sju år sedan åkte han bil tillsammans med chefen mellan fastigheterna. Massor med tid gick för att leta p-platser.

– Så jag föreslog cykel, det skulle förenkla vardagen och göra det mer tidseffektivt.

Kolla batteriprestanda

1 Det kan vara stor skillnad mellan två olika elcykelbatterier med samma storlek. Dyrare är oftast bättre; de håller för många fler laddningar och kan ge högre urladdningsström.

2 Motor i bakhjulet eller mittmotor? Mitt-motorn driver via växlarna, vilket gör att man kan växla ned och få råstyrka i backar.

3 Laddningstiden är cirka fyra timmar på de flesta batterier. Snabbladdning finns inte.

4 Vanlig cykel visade sig inte fungera praktiskt. Därför hade redan den första lastcykeln el-assist, och den rullar fortfarande. Numera har företaget tre cyklar, det är standardmodeller som fått ett låsbart lock på lådan.

– När vi anställde en tekniker till så köpte vi en cykel till. Det känns ju lite onödigt med bilar, när man klarar jobbet med en lastcykel.

Trots att lastcykeln fungerar riktigt smidigt, och är ett vanligt fordon i Malmö, så möter Matías viss skepsis. Andra kan tycka det är besvärligt med lastcykeln.

– Att cykla den är inte jobbigt, men vinter och regn är förstås blött. Det innebär att jag måste ha ombyte på kontoret.

Numera färdas företagets två tekniker nästan enbart på lastcykel, det är bara vid skrymmande transporter som firmabilen används.

Med tung last räcker batterierna inte mer än cirka 1,5 mil. De tappar också effekt efter några år, så man har köpt nya batterier flera gånger.

Tung last sliter en del på cyklarna. Dels får man ekerbrott och har tvingats byta framhjul på den äldsta cykeln. Dels ger tar däcken stryk vilket ger punkteringar.

– Men nu kan jag fixa punkteringarna, det tar knappt mer än fem minuter, säger Matías.

Och samtidigt som vi gjorde intervjun, över telefon, har han bytt slang och däck efter den senaste punkteringen. Svårare än så är det tydligen inte.

Slut på avgaser och p-bekymmer med lastcykeln

Med Öresundsbron ökade utbytet med Köpenhamn där lastcyklarna finns i mängder. Kanske är det därför det är främst i Malmö som lastcyklarna har blivit vanligare. Fler och fler upptäcker ett billigt energisnålt fordon med god lastkapacitet, som inte kräver körkort.

Det inte längre bara privatpersoner som köper. En hel del företag skaffar stora lådcyklar, som de dekorerar med firmans logotyper. Fordonet drar till sig uppmärksamhet och sänder positiva signaler i stadslivet.

Av allt att döma har de allt bättre elsystemen satt snurr på intresset bland yrkesfolk. Tack vare assistansen från elmotorn kan du utan någon större ansträngning trampa med upp till 100 kilo last i cykelfart. Det blir som en flakmoppe, utan knatter och avgaser. För 20?000 kronor kan du få en hyfsad- trehjulig elassisterad lastcykel, bättre modeller kostar uppåt 50?000 kronor.

Den stora vinsten med det lilla formatet är i städer med tät trafik. En lastcykel tar sig fram där bilar inte ens har tillträde. Du kan ofta rulla ända fram till dörren, i vissa fall kanske även inomhus, om porten är bred. Alltså inget jagande efter parkering och oro över p-vakter.

Vill företaget bättra på sin gröna profil är eldriven lastcykel oslagbar. Energiåtgången är minimal. En stor fyrhjulig el-assisterad lastcykel kan vara 15 gånger energieffektivare än en -eldriven skåpbil. Detta enligt mätningar hos lastcykelåkeriet Pling Transport, som fått finansiering från Energimyndig-heten. Mätningarna visar att lastcykeln använde 0,23 kWh el per mil jämfört med skåpbilens 3,6 kWh. En bensinbil drar ungefär tre gånger mer energi än elbilen, dessutom då fossil energi. Att gå från fossilbil till eldriven lastcykel är alltså en enorm energivinst. Och ekonomiskt är förstås skillnaden nästan lika svindlande.

Men lastcyklarna har sina begränsningar. Räckvidden med fullt batteri är inte mer än ett par mil på enklare modellerna. Å andra sidan går det att trampa vidare även om det är tungt. Cykeln är förstås också mer väderberoende än en bil. Och så ska lastcykeln förvaras tryggt utanför arbetstid, den bör vara inlåst för att vara skyddad från väder och nyfikna fingrar.

Annons: